Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ένα κορίτσι αλλιώτικο από τ' άλλα...

της Ηλιάννας Δανέζη*
-Α(ντριάνα) θα τα ακούσεις τα καντήλια σου βραδιάτικο.. Τι σου είπα; Πρώτα να φορτώσω τις βαλίτσες και μετά να τους βάζεις μέσα.
Το μόνο που μας έλειπε, σκέφτηκα, είναι ο διαπληκτισμός του ταλαίπωρου οδηγού ΚΤΕΛ με τη φουκαριάρα τη γυναίκα του. Ανάμεσα στους κουρασμένους συνεπιβάτες, τις πρόχειρα στοιβαγμένες βαλίτσες, τη γλυκιά αναμονή της αναχώρησης και τον δροσερό νησιώτικο αέρα, ξεπροβάλλει Εκείνη. Στριμώχνει, στριμώχνεται, σπρώχνει και σπρώχνεται. Αφοπλιστικά επιβλητική. Α(ντριάνα), 11 ετών, μαθήτρια Δημοτικού, βοηθά τον πατέρα της, εκτελώντας χρέη εισπράκτορα. Ζει σε νησί της άγονης γραμμής και εργάζεται τις γόνιμες, εισπρακτικά, μέρες του. Παραδίδει, χωρίς να το ξέρει, μαθήματα επιβίωσης και αξιοπρέπειας.
-3 ευρώ, παρακαλώ, μου γνέφει κοιτώντας με κατάματα και αποφασιστικά. Διακρίνει την αμηχανία μου και επαναλαμβάνει την ίδια φράση πιο επιτακτικά και κοφτά.

- Πώς σε λένε; Τι τάξη θα πας;
-Α(ντριάνα), 11 είμαι, Α' Γυμνασίου θα πάω, 3 ευρώ, έλα!

Ψαχουλεύω τα ψιλά, την κοιτώ σαστισμένη και εκείνη με ένα μειλίχιο χαμόγελο τα αρπάζει και γυρνάει την πλάτη στρεφόμενη στους επόμενες πελάτες της. Το ΚΤΕΛ ανάβει τα φώτα του, η μηχανή ξεκινά και μαζί του περνούν φευγαλέα οι παιδικές αναμνήσεις των δικών μου 11 χρόνων, των δικών μου ανέμελων παιδικών στιγμών όταν οι μόνοι μαθηματικοί υπολογισμοί που έκανα ήταν εκείνοι των θαλασσινών μπάνιων που απόλαυσα και των δροσερών παγωτών που καταβρόχθισα λαίμαργα. Εκείνη, με τη σειρά της, υπολόγιζε με εξαιρετική ταχύτητα και ακρίβεια τα ρέστα που έπρεπε να δώσει και τα «κεφάλια» που της απέμεναν για να ολοκληρώσει τη δουλειά της.
Μένω να συλλογίζομαι τους ετερόκλητους καλοκαιρινούς μαθηματικούς μας υπολογισμούς ανάμεσα στο αγκομαχητό της μηχανής, τη γλυκιά δυσφορία που προκαλεί ο συνωστισμός και το άρωμα του νυχτολούλουδου που εισβάλει απ' τα ανοιχτά παράθυρα. Χάνομαι σε σκέψεις, αναγωγές, προσθαφαιρέσεις, ρέστα, γεύσεις παγωτού, θαλασσινής αλμύρας και στο κρυφτό της παιδικής ανεμελιάς πίσω από την ευθύνη και την πρόωρη ενηλικίωση που φέρνει μαζί του ο νυχτερινός κάματος.
Τα σχολεία θα ανοίξουν και το εργαζόμενο κορίτσι, δυσανάλογα μεγαλύτερο, απ' ό,τι δείχνει μέσα στα παιδικά του ρούχα, θα ξεφορτωθεί τα μπλοκάκια και τα ρέστα και θα τρέξει παρέα με τις φίλες της στο σχολικό προαύλιο και τα θρανία. Χωρίς να το ξέρει, χωρίς καν να το υποπτεύεται, έχει ήδη καλύψει ένα από τα δυσκολότερα κεφάλαια του πιο απαιτητικού μαθήματος...
Την ευχαριστώ γι' αυτό το «Σκέφτομαι και γράφω», που μου χάρισε τόσο απλόχερα!
*Η Ηλιάννα Δανέζη είναι δημοσιογράφος.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΛΙΣΗ ΤΩΝ ΑΟΡΙΣΤΩΝ Β΄ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ἔστην: ἔβην, ἔγνων, ἔδραν, ἔφυν, ἐρρύην

Ορισμένα ρήματα της α΄ συζυγίας (ρήματα σε -ω) σχηματίζουν τον αόριστο β΄ κατά τα ρήματα σε  -μι  και κλίνονται όπως ο αόριστος  ἔστην . Τα ρήματα αυτά είναι τα εξής: Ενεστώτας Αόριστος β΄ ἁλίσκομαι βαίνω γηράσκω γιγνώσκω (ἀπο)διδράσκω δύομαι ζήω,-ῶ ῥέω φθάνω φύομαι ἑάλων / ἥλων ἔβην ἐγήραν ἔγνων (ἀπ)έδραν ἔδυν ἐβίων ἐρρύην ἔφθην ἔφυν Παραδείγματα:  βαίνω   Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική Απαρέμφατο Μετοχή ἔβην ἔβης ἔβη ἔβημεν ἔβητε ἔβησαν βῶ βῇς βῇ βῶμεν βῆτε βῶσι(ν) βαίην βαίης βαίη βαίημεν / βαῖμεν βαίητε / βαῖτε βαίησαν / βαῖεν βῆθι βήτω - βῆτε βάντων / βήτωσαν βῆναι βὰς βᾶσα βὰν γιγνώσκω   Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική Απαρέμφατο Μετοχή ἔγνων ἔγνως ἔγνω...

Σύμπτυξη δευτερεύουσας πρότασης σε μετοχή

Ουσιαστικά πρόκειται για την αντίστροφη πορεία της ανάλυσης της μετοχής σε πρόταση. Γενικά , κατά τη σύμπτυξη μίας δευτερεύουσας πρότασης σε μετοχή , ανεξαρτήτως είδους, παρατηρούνται οι εξής μεταβολές : 1. Φεύγει ο σύνδεσμος εισαγωγής της δευτερεύουσας πρότασης. 2. Το ρήμα της δευτερεύουσας πρότασης μετατρέπεται σε μετοχή στον ίδιο χρόνο του ρήματος. 3. Αν η δευτερεύουσα πρόταση εκφέρεται με δυνητική έγκλιση, τότε η μετοχή θα είναι και αυτή δυνητική. ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ A.     Το υποκείμενο του ρήματος γίνεται υποκείμενο της μετοχής. Διακρίνονται δύο περιπτώσεις : ·          Η μετοχή και το υποκείμενό της τίθενται σε ονομαστική , όταν το υποκείμενο του ρήματος εξάρτησης και το υποκείμενο της δευτερεύουσας πρότασης είναι το ίδιο. π.χ. Ἡμεῖς ὁρῶμεν ὅτι ἐσμὲν δυνατοὶ = Ἡμεῖς ὁρῶμεν ὄντες δυνατοί. ·          Η μετοχή και το υποκείμενό της τίθενται σε πλάγια πτώση ( ΓΕΝ-ΔΟΤ-Α...

Συνηρημένα ρήματα (κλίση, θεωρία, ασκήσεις)

ΣΥΝΗΡΗΜΕΝΑ ΡΗΜΑΤΑ ΣΕ -αω Στα συνηρημένα ρήματα της αʹ τάξης  (-άω)  στον ενεστώτα και τον παρατατικό γίνονται οι ακόλουθες συναιρέσεις:  ᾰ + ε, η → ᾱ ᾰ + ει, ῃ → ᾳ ᾰ + ο, ω, ου → ω ᾰ + οι → ῳ τιμάω , -ῶ Ενεργητική Φωνή τιμάω , -ῶ Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική Απαρέμφατο Μετοχή Ενεστώτας τιμῶ τιμᾷς τιμᾷ τιμῶμεν τιμᾶτε τιμῶσιν τιμῶ τιμᾷς τιμᾷ τιμῶμεν τιμᾶτε τιμῶσιν τιμῷμι/-ῴην τιμῷς/-ῴης τιμῷ/-ῴη τιμῷμεν τιμῷτε τιμῷεν τίμα τιμάτω τιμᾶτε τιμώντων/τιμάτωσαν τιμᾶν τιμῶν τιμῶσα τιμῶν Παρατατικός ἐτίμων ἐτίμας ἐτίμα ἐτιμῶμεν ἐτιμᾶτε ἐτίμων Μέλλοντας τιμήσω   Αόριστος ἐτίμησα  Παρακείμενος τετίμηκα  Υπερσυντέλικος ἐτετιμήκειν   Μέση Φωνή τιμάομαι,-ῶμαι Οριστι...