Ακολουθούν τα αδίδακτα κείμενα και οι εκφωνήσεις των ερωτήσεων
2013
Θουκυδίδου Ἱστοριῶν Ζ 28
Μηνύεται οὖν
ἀπὸ μετοίκων τέ
τινων καὶ ἀκολούθων περὶ
μὲν τῶν Ἑρμῶν
οὐδέν, ἄλλων δὲ
ἀγαλμάτων περικοπαί τινες πρότερον ὑπὸ
νεωτέρων μετὰ παιδιᾶς καὶ
οἴνου γεγενημέναι, καὶ τὰ
μυστήρια ἅμα ὡς ποιεῖται
ἐν οἰκίαις ἐφ’
ὕβρει· ὧν καὶ
τὸν Ἀλκιβιάδην ἐπῃτιῶντο.
καὶ αὐτὰ
ὑπολαμβάνοντες οἱ μάλιστα τῷ
Ἀλκιβιάδῃ ἀχθόμενοι ἐμποδὼν
ὄντι σφίσι μὴ αὐτοῖς
τοῦ δήμου βεβαίως προεστάναι, καὶ
νομίσαντες, εἰ αὐτὸν
ἐξελάσειαν, πρῶτοι ἂν
εἶναι, ἐμεγάλυνον καὶ
ἐβόων ὡς ἐπὶ
δήμου καταλύσει τὰ τε μυστικὰ καὶ
ἡ τῶν Ἑρμῶν
περικοπὴ γένοιτο καὶ οὐδὲν
εἴη αὐτῶν
ὅτι οὐ μετ’ ἐκείνου
ἐπράχθη, ἐπιλέγοντες
τεκμήρια τὴν ἄλλην αὐτοῦ
ἐς τὰ ἐπιτηδεύματα οὐ
δημοτικὴν παρανομίαν.
μεγαλύνω: μεγαλοποιώ
δημοτική: δημοκρατική
Γ1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη
μετάφραση του παραπάνω κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2. Να γράψετε στο τετράδιό σας τον
τύπο που ζητείται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
τινων : την αιτιατική ενικού στο
θηλυκό γένος
ὕβρει : την
αιτιατική ενικού
ὄντι : τη
δοτική πληθυντικού στον ίδιο τύπο
μάλιστα : τον θετικό βαθμό του ιδίου
τύπου
ἐπῃτιῶντο
: το β΄ ενικό πρόσωπο της προστακτικής του ενεστώτα στην ίδια φωνή
ὑπολαμβάνοντες
: τη δοτική πληθυντικού της μετοχής του αορίστου της παθητικής φωνής στο ίδιο
γένος
ἐξελάσειαν : το
γ΄ πληθυντικό πρόσωπο της ευκτικής του μέλλοντα στην ίδια φωνή
ἐβόων : το
απαρέμφατο του ενεστώτα στην ίδια φωνή
εἴη : το γ΄
ενικό πρόσωπο της οριστικής του μέλλοντα
ἐπράχθη : το γ΄
ενικό πρόσωπο της προστακτικής του παρακειμένου στην ίδια φωνή.
Μονάδες 10
Γ3α. Να γίνει πλήρης συντακτική
αναγνώριση των παρακάτω τύπων και φράσεων:
περὶ τῶν
Ἑρμῶν, ὑπὸ
νεωτέρων, τὰ μυστήρια, τὸν Ἀλκιβιάδην,
δήμου (το δεύτερο στο κείμενο), αὐτοῦ
(μονάδες 6).
Γ3β. Να γράψετε τον υποθετικό λόγο του
κειμένου (μονάδες 2) και να τον χαρακτηρίσετε ως προς το είδος του (μονάδες 2).
Μονάδες 10
2012
Θουκυδίδου
Ἱστοριῶν VII, 61
Ἄνδρες στρατιῶται
Ἀθηναίων τε καί τῶν ἄλλων
ξυμμάχων, ὁ μέν ἀγών ὁ
μέλλων ὁμοίως κοινός ἅπασιν ἔσται
περί τε σωτηρίας καί πατρίδος ἑκάστοις οὐχ
ἧσσον ἤ τοῖς
πολεμίοις· ἤν γάρ κρατήσωμεν νῦν ταῖς
ναυσίν, ἔστι τῳ τήν ὑπάρχουσάν
που οἰκείαν πόλιν ἐπιδεῖν. ἀθυμεῖν
δέ οὐ χρή οὐδέ πάσχειν ὅπερ
oἱ ἀπειρότατοι τῶν ἀνθρώπων,
οἵ τοῖς ἀγῶσι σφαλέντες ἔπειτα διά παντός την ἐλπίδα τοῦ
φόβου ὁμοίαν ταῖς συμφοραῖς ἔχουσιν. ἀλλ’ ὅσοι
τε Ἀθηναίων
πάρεστε, πολλῶν ἤδη πολέμων ἔμπειροι
ὄντες, καί ὅσοι τῶν
ξυμμάχων, ξυστρατευόμενοι αἰεί, μνήσθητε τῶν
ἐν τοῖς πολέμοις
παραλόγων.
Γ1. Να γράψετε στο τετράδιό
σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.
Μονάδες
20
Γ2. Να γράψετε στο τετράδιό σας τον
τύπο που ζητείται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
ἀγὼν
: την αιτιατική πληθυντικού
ναυσίν : την κλητική ενικού
ὅπερ : τη
δοτική πληθυντικού στο θηλυκό γένος
πρώτοις : τον ίδιο τύπο στον
συγκριτικό βαθμό
σφαλέντες : τη δοτική πληθυντικού στο
ίδιο γένος
κρατήσωμεν : το β΄ ενικό πρόσωπο της
προστακτικής του ενεστώτα στην ίδια φωνή
ἐπιδεῖν
: το απαρέμφατο του ενεστώτα στην ίδια φωνή
πάσχειν : το γ΄ ενικό πρόσωπο της
οριστικής του μέλλοντα
ἔχουσιν : το α΄
ενικό πρόσωπο της ευκτικής του αορίστου β΄ στην ίδια φωνή
μνήσθητε : το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο
της οριστικής του ίδιου χρόνου.
Μονάδες
10
Γ3α. Να γίνει πλήρης συντακτική
αναγνώριση των παρακάτω τύπων:
στρατιῶται, τῳ,
ἀθυμεῖν, τῶν
ἀνθρώπων, ταῖς ξυμφοραῖς,
τῶν παραλόγων (μονάδες 6).
Γ3β. «ἢν κρατήσωμεν
ταῖς ναυσίν, ἔστι τῳ
τὴν ὑπάρχουσάν που
οἰκείαν πόλιν ἐπιδεῖν»:
να μεταφέρετε το παραπάνω χωρίο στον πλάγιο λόγο (και με τους δύο τρόπους)
εξαρτώντας το από τη φράση «Ὁ Νικίας εἶπεν»
(μονάδες 4).
Μονάδες
10
2011
Ξενοφῶντος Συμπόσιον Ι, 11-12
Ἐκεῖνοι
μὲν οὖν σιωπῇ ἐδείπνουν, ὥσπερ τοῦτο ἐπιτεταγμένον αὐτοῖς ὑπὸ κρείττονός τινος.
Φίλιππος δ’ ὁ γελωτοποιὸς κρούσας τὴν θύραν εἶπε τῷ ὑπακούσαντι εἰσαγγεῖλαι
ὅστις τε εἴη καὶ δι’ ὅ τι κατάγεσθαι βούλοιτο, συνεσκευασμένος τε παρεῖναι ἔφη
πάντα τὰ ἐπιτήδεια ὥστε δειπνεῖν τἀλλότρια, καὶ τὸν παῖδα δὲ ἔφη πάνυ πιέζεσθαι
διά τε τὸ φέρειν μηδὲν καὶ διὰ τὸ ἀνάριστον εἶναι. ὁ οὖν Καλλίας ἀκούσας ταῦτα
εἶπεν· Ἀλλὰ μέντοι, ὦ ἄνδρες, αἰσχρὸν στέγης γε φθονῆσαι· εἰσίτω οὖν. καὶ ἅμα
ἀπέβλεψεν εἰς τὸν Αὐτόλυκον, δῆλον ὅτι ἐπισκοπῶν τί ἐκείνῳ δόξειε τὸ σκῶμμα
εἶναι.
———–
ὁ
ἀνάριστος = ο νηστικός
Γ1. Να
γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.
Μονάδες
20
Γ2. Να
γράψετε στο τετράδιό σας τον τύπο που ζητείται για καθεμιά από τις παρακάτω
λέξεις:
Κρείττονος
: την αιτιατική πληθυντικού του ίδιου βαθμού στο θηλυκό γένος
ὅ τι: τη
γενική ενικού του ίδιου γένους
ἔφη: το
τρίτο ενικό πρόσωπο της ευκτικής του ενεστώτα
πάντα: τη
δοτική πληθυντικού στο ίδιο γένος
φέρειν:
το απαρέμφατο αορίστου β΄ στην ίδια φωνή
ταῦτα:
την ονομαστική πληθυντικού του θηλυκού γένους
ἄνδρες:
την κλητική του ενικού
αἰσχρόν:
τη δοτική ενικού του συγκριτικού βαθμού στο ίδιο γένος
εἰσίτω:
το δεύτερο ενικό πρόσωπο στην ίδια έγκλιση στον ίδιο χρόνο
δόξειε:
το τρίτο ενικό πρόσωπο της οριστικής του ίδιου χρόνου
Μονάδες
10
Γ3α. Να
γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων και φράσεων:
αὐτοῖς,
τῷ ὑπακούσαντι, διὰ τὸ φέρειν, ἀνάριστον, φθονῆσαι, ἐκείνῳ (μονάδες 6)
Γ3β. «εἶπε
τῷ ὑπακούσαντι εἰσαγγεῖλαι ὅστις εἴη»: Να μετατρέψετε τον πλάγιο λόγο σε ευθύ.
Να ληφθεί υπόψη ότι ο πλάγιος λόγος εξαρτάται από το «εἶπε τῷ ὑπακούσαντι».
(μονάδες 4)
Μονάδες
10
2010
Ξενοφῶντος Ἀπομνημονεύματα
Βιβλίο Δ, κεφ. VIII, § 8-9
Εἰ δὲ
βιώσομαι πλείω χρόνον, ἴσως ἀναγκαῖον
ἔσται τὰ τοῦ
γήρως ἐπιτελεῖσθαι καὶ
ὁρᾶν τε καὶ
ἀκούειν ἧττον καὶ διανοεῖσθαι
χεῖρον καὶ δυσμαθέστερον
ἀποβαίνειν καὶ ἐπιλησμονέστερον,
καὶ ὧν πρότερον
βελτίων ἦν, τούτων χείρω γίγνεσθαι· ἀλλὰ
μὴν ταῦτά γε μὴ
αἰσθανομένῳ μὲν
ἀβίωτος ἂν εἴη
ὁ βίος, αἰσθανόμενον δὲ
πῶς οὐκ ἀνάγκη
χεῖρόν τε καὶ ἀηδέστερον
ζῆν; Ἀλλὰ
μὴν εἴ γε ἀδίκως
ἀποθανοῦμαι, τοῖς
μὲν ἀδίκως ἐμὲ
ἀποκτείνασιν αἰσχρὸν
ἂν εἴη τοῦτο·
εἰ γὰρ τὸ
ἀδικεῖν αἰσχρόν
ἐστι, πῶς οὐκ
αἰσχρὸν καὶ
τὸ ἀδίκως ὁτιοῦν
ποιεῖν;
-----------
τὰ τοῦ
γήρως ἐπιτελοῦμαι =
υφίσταμαι τα βάρη του γήρατος
Γ1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη
μετάφραση του κειμένου.
Μονάδες 20
Γ2. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους
για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
πλείω: τη δοτική του πληθυντικού του
αρσενικού γένους στον θετικό βαθμό.
γήρως: τη δοτική του ενικού.
δυσμαθέστερον: την αιτιατική του
ενικού του θηλυκού γένους στον θετικό βαθμό.
ταῦτα: την
αιτιατική του πληθυντικού στο αρσενικό γένος.
ἐμὲ:
τη γενική πληθυντικού δευτέρου προσώπου.
ὁρᾶν:
: το τρίτο ενικό πρόσωπο παρατατικού στην ίδια φωνή.
ἀποβαίνειν: το
δεύτερο ενικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου δευτέρου στην ίδια φωνή.
γίγνεσθαι: το πρώτο πληθυντικό πρόσωπο
ευκτικής αορίστου δευτέρου.
αἰσθανόμενον: το
τρίτο πληθυντικό πρόσωπο οριστικής παρακειμένου στην ίδια φωνή.
ἀδικεῖν:
το απαρέμφατο αορίστου στην ίδια φωνή.
Μονάδες 10
Γ3α. Να γίνει πλήρης συντακτική
αναγνώριση των παρακάτω λέξεων:
ἐπιτελεῖσθαι,
πρότερον, τούτων, ἀβίωτος, ἐμὲ,
ὁτιοῦν. (Μονάδες 6)
Γ3β. «ἀλλὰ
μὴν ταῦτά γε μὴ
αἰσθανομένῳ μὲν
ἀβίωτος ἂν εἴη
ὁ βίος»: να αναγνωρίσετε τον λανθάνοντα υποθετικό
λόγο και να τον αναλύσετε. (Μονάδες 4)
Μονάδες 10
2009
Θουκυδίδου Ιστοριών Ε 115
Καὶ Ἀργεῖοι κατὰ τὸν χρόνον τὸν αὐτὸν ἐσβαλόντες ἐς τὴν Φλειασίαν καὶ λοχισθέντες1 ὑπό τε Φλειασίων καὶ τῶν σφετέρων φυγάδων
διεφθάρησαν ὡς ὀγδοήκοντα. καὶ οἱ ἐκ τῆς Πύλου Ἀθηναῖοι Λακεδαιμονίων πολλὴν λείαν ἔλαβον· καὶ Λακεδαιμόνιοι δι’ αὐτὸ τὰς μὲν σπονδὰς οὐδ’ ὣς2 ἀφέντες ἐπολέμουν αὐτοῖς, ἐκήρυξαν δὲ εἴ τις βούλεται παρὰ σφῶν Ἀθηναίους λῄζεσθαι3. καὶ Κορίνθιοι ἐπολέμησαν ἰδίων τινῶν διαφορῶν ἕνεκα τοῖς Ἀθηναίοις· οἱ δ’ ἄλλοι Πελοποννήσιοι ἡσύχαζον. εἷλον δὲ καὶ οἱ Μήλιοι τῶν Ἀθηναίων τοῦ περιτειχίσματος τὸ κατὰ τὴν ἀγορὰν προσβαλόντες νυκτός,
καὶ ἄνδρας τε ἀπέκτειναν καὶ ἐσενεγκάμενοι σῖτόν τε καὶ ὅσα πλεῖστα ἐδύναντο χρήσιμα ἀναχωρήσαντες ἡσύχαζον.
-----------
1. λοχίζομαι = πέφτω σε
ενέδρα
2. ὣς = με αυτόν τον τρόπο
3. λῄζομαι = λαφυραγωγώ,
ληστεύω
Γ. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του
κειμένου.
Μονάδες 20
Γ1.α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για
καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
ἔλαβον: το απαρέμφατο
παρακειμένου στην ίδια φωνή.
ἐπολέμουν: το δεύτερο ενικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου στην ίδια φωνή.
ἐκήρυξαν: το τρίτο ενικό πρόσωπο ευκτικής μέλλοντα στην ίδια φωνή.
εἷλον: το δεύτερο πληθυντικό
πρόσωπο υποτακτικής ενεστώτα στη μέση φωνή.
προσβαλόντες: το δεύτερο ενικό πρόσωπο οριστικής του ίδιου
χρόνου.
Μονάδες 5
Γ1.β. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου :
φυγάδων: τη δοτική ενικού.
πολλήν: το επίρρημα στον θετικό βαθμό.
σπονδάς: την αιτιατική ενικού.
τινῶν: την αιτιατική
πληθυντικού στο ίδιο γένος.
περιτειχίσματος: τη γενική πληθυντικού.
Μονάδες 5
Γ2.α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των
παρακάτω λέξεων και φράσεων:
ὑπὸ Φλειασίων, δι’ αὐτό, αὐτοῖς, ἰδίων, νυκτός, ἀναχωρήσαντες.
Μονάδες 6
Γ2.β. Να μετατρέψετε την περίοδο «καὶ οἱ ἐκ τῆς Πύλου ... ἔλαβον» σε πλάγιο λόγο,
χρησιμοποιώντας απαρεμφατική σύνταξη, με εξάρτηση από την πρόταση «οὗτοι ἔλεγον».
Μονάδες 4
2008
Λυσίου, Κατὰ
Ἀλκιβιάδου Α 144, 46-47
Ἐγὼ
μὲν οὖν ὡς
ἐδυνάμην ἄριστα
κατηγόρηκα, ἐπίσταμαι δ’ ὅτι οἱ
μὲν ἄλλοι τῶν
ἀκροωμένων θαυμάζουσιν, ὅπως
ποθ’ οὕτως ἀκριβῶς
ἐδυνήθην ἐξευρεῖν
τὰ τούτων ἁμαρτήματα, οὗτος
δέ μου καταγελᾷ, ὅτι οὐδὲ
πολλοστὸν μέρος εἴρηκα τῶν
τούτοις ὑπαρχόντων κακῶν. Ὑμεῖς
οὖν καὶ τὰ
εἰρημένα καὶ τὰ
παραλελειμμένα ἀναλογισάμενοι πολὺ μᾶλλον
αὐτοῦ
καταψηφίσασθε, ἐνθυμηθέντες ὅτι ἔνοχος
μέν ἐστι τῇ γραφῇ,
μεγάλη δ’ εὐτυχία τὸ τοιούτων
πολιτῶν ἀπαλλαγῆναι
τῇ πόλει. Ἀνάγνωθι δ’ αὐτοῖς
τοὺς νόμους καὶ τοὺς
ὅρκους καὶ τὴν
γραφήν.
-----------
οὐδὲ
πολλοστόν: ούτε το ελάχιστο
Γ. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη
μετάφραση του κειμένου.
Μονάδες 20
Γ1.α. Να γράψετε τους ζητούμενους
τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
καταγελᾷ: το τρίτο
πληθυντικό πρόσωπο ευκτικής του ίδιου χρόνου στην ίδια φωνή.
εἴρηκα: το
δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο οριστικής αορίστου β΄ στην ίδια φωνή.
ἐξευρεῖν:
το απαρέμφατο ενεστώτα στην ίδια φωνή.
καταψηφίσασθε: το τρίτο πληθυντικό
πρόσωπο οριστικής μέλλοντα στην ίδια φωνή.
παραλελεμμένα: το τρίτο ενικό πρόσωπο
οριστικής του ίδιου χρόνου στην ίδια φωνή.
Μονάδες 5
Γ1.β. Να γράψετε
τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από
τις παρακάτω λέξεις του κειμένου
:
τούτων: τη δοτική
πληθυντικού του θηλυκού γένους.
ἁμαρτήματα: τη
δοτική πληθυντικού.
μᾶλλον: τον
θετικό βαθμό.
μεγάλη: την αιτιατική πληθυντικού του
υπερθετικού βαθμού στο ίδιο γένος.
πόλει: την κλητική ενικού.
Μονάδες 5
Γ2.α. Να γίνει πλήρης συντακτική
αναγνώριση των παρακάτω λέξεων:
τῶν ἀκροωμένων,
ἐξευρεῖν, τούτων, αὐτοῦ,
ἐνθυμηθέντες, τοιούτων.
Μονάδες 6
Γ2.β. ἐδυνήθην, εἴρηκα:
Να γράψετε τις προτάσεις στις οποίες ανήκουν τα παραπάνω ρήματα και να τις
αναγνωρίσετε πλήρως συντακτικά (είδος, εισαγωγή, εκφορά, λειτουργία).
Μονάδες 4
2007
Πλάτων, Ἀλκιβιάδης
Α΄ 133 Β−C
ΣΩΚΡ. Ὀφθαλμὸς ἄρ’ εἰ μέλλει ἰδεῖν αὑτόν, εἰς ὀφθαλμὸν αὐτῷ βλεπτέον,
καὶ τοῦ ὄμματος εἰς ἐκεῖνον τὸν τόπον ἐν ᾧ
τυγχάνει ἡ ὀφθαλμοῦ ἀρετὴ ἐγγιγνομένη·
ἔστι δὲ τοῦτό που ὄψις; − ΑΛΚ. Οὕτως. ΣΩΚΡ. Ἆρ’ οὖν, ὦ φίλε Ἀλκιβιάδη, καὶ ψυχὴ εἰ μέλλει
γνώσεσθαι αὑτήν, εἰς ψυχὴν αὐτῇ
βλεπτέον, καὶ
μάλιστ’ εἰς τοῦτον αὐτῆς τὸν τόπον ἐν ᾧ ἐγγίγνεται
ἡ ψυχῆς ἀρετή, σοφία, καὶ εἰς ἄλλο ᾧ τοῦτο τυγχάνει ὅμοιον ὄν; − ΑΛΚ. Ἔμοιγε δοκεῖ, ὦ
Σώκρατες. ΣΩΚΡ. Ἔχομεν οὖν εἰπεῖν ὅτι ἐστὶ τῆς ψυχῆς θειότερον ἢ τοῦτο, περὶ ὃ τὸ εἰδέναι τε καὶ φρονεῖν ἐστιν; − ΑΛΚ. Οὐκ ἔχομεν. ΣΩΚΡ.
Τῷ θεῷ ἄρα τοῦτ’ ἔοικεν αὐτῆς, καί
τις εἰς τοῦτο βλέπων καὶ πᾶν τὸ θεῖον γνούς, θεόν τε καὶ φρόνησιν, οὕτω καὶ ἑαυτὸν ἂν γνοίη μάλιστα.
Γ1. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το
κείμενο.
Μονάδες 20
Γ2.α. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις
παρακάτω λέξεις του κειμένου:
ἰδεῖν: το
δεύτερο ενικό πρόσωπο προστακτικής του ίδιου χρόνου της ίδιας φωνής.
τυγχάνει: το τρίτο πληθυντικό πρόσωπο οριστικής παρατατικού.
γνώσεσθαι: το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου β΄.
εἰδέναι: το πρώτο πληθυντικό πρόσωπο υποτακτικής ενεστώτα.
ἔχομεν:
το τρίτο ενικό πρόσωπο οριστικής
παρακειμένου της ίδιας φωνής.
Μονάδες 5
Γ2.β. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις
παρακάτω λέξεις του κειμένου :
ὄμματος:
τη δοτική του ενικού αριθμού.
τοῡτον: την ονομαστική του πληθυντικού αριθμού του αρσενικού
γένους.
ὅμοιον:
τη δοτική του πληθυντικού αριθμού
του ουδέτερου γένους.
πᾱν: τη
γενική ενικού αριθμού του θηλυκού γένους.
φρόνησιν: τη δοτική του πληθυντικού αριθμού.
Μονάδες 5
Γ3.α. Να προσδιορίσετε τη συντακτική θέση των παρακάτω λέξεων:
ἰδεῑν, ἐγγιγνομένη, αὑτήν, ὅμοιον, τὸ εἰδέναι.
Μονάδες 5
Γ3.β. «Τῷ θεῷ . . . μάλιστα»: Να αναγνωρίσετε τον λανθάνοντα υποθετικό λόγο και να τον
αναλύσετε.
Μονάδες 5
2006
Ξενοφώντος Συμπόσιον 2.10
Καὶ ὁ Ἀντισθένης, Πῶς
οὖν, ἔφη, ὦ Σώκρατες, οὕτω γιγνώσκων οὐ καὶ σὺ παιδεύεις Ξανθίππην, ἀλλὰ χρῇ
γυναικὶ τῶν οὐσῶν, οἶμαι δὲ καὶ τῶν γεγενημένων καὶ τῶν ἐσομένων, χαλεπωτάτῃ;
Ὅτι, ἔφη, ὁρῶ καὶ
τοὺς ἱππικοὺς βουλομένους γενέσθαι οὐ τοὺς εὐπειθεστάτους ἀλλὰ τοὺς θυμοειδεῖς
ἵππους κτωμένους. νομίζουσι γάρ, ἢν τοὺς τοιούτους δύνωνται κατέχειν, ῥᾳδίως
τοῖς γε ἄλλοις ἵπποις χρήσεσθαι. κἀγὼ δὴ βουλόμενος ἀνθρώποις χρῆσθαι καὶ
ὁμιλεῖν ταύτην κέκτημαι, εὖ εἰδὼς ὅτι εἰ ταύτην ὑποίσω, ῥᾳδίως τοῖς γε ἄλλοις
ἅπασιν ἀνθρώποις συνέσομαι.
------------------------------------
ἱππικὸς =
ικανός ιππέας
Γ1. Να
μεταφράσετε στο τετράδιό σας το κείμενο.
Μονάδες 20
Γ2.α. Να
γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του
κειμένου:
ἔφη: το
δεύτερο ενικό πρόσωπο προστακτικής ενεστώτα.
γιγνώσκων: το
δεύτερο πληθυντικό πρόσωπο οριστικής παρακειμένου στην ίδια φωνή.
ὁρῶ: το
δεύτερο ενικό πρόσωπο παρατατικού στην ίδια φωνή.
νομίζουσι: το
τρίτο πληθυντικό πρόσωπο οριστικής μέλλοντα στην ίδια φωνή.
κατέχειν: το
τρίτο ενικό πρόσωπο υποτακτικής αορίστου β΄ στην ίδια φωνή.
Μονάδες 5
Γ2.β. Να
γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του
κειμένου :
σὺ: τη
δοτική πληθυντικού αριθμού του ίδιου προσώπου.
γυναικὶ: την
κλητική ενικού αριθμού.
θυμοειδεῖς: την
ονομαστική ενικού αριθμού του ουδετέρου γένους.
ἵππους: τη
δοτική ενικού αριθμού.
ἅπασιν: τη
γενική ενικού αριθμού του θηλυκού γένους.
Μονάδες 5
Γ3.α. Να
προσδιορίσετε τη συντακτική θέση των παρακάτω λέξεων:
γυναικί, τῶν οὐσῶν,
κτωμένους, χρῆσθαι, εὖ, ἅπασιν.
Μονάδες 6
Γ3.β. «Ὅτι, ἔφη, ὁρῶ
... συνέσομαι»: Να βρεθούν οι υποθετικοί λόγοι του αποσπάσματος και να
αναγνωριστεί το είδος τους.
Μονάδες 4
2005
Λυκούργου Κατά Λεωκράτους 20 83-84
Τοῦτο γὰρ ἔχει μέγιστον ἡ πόλις ὑμῶν
ἀγαθόν, ὅτι τῶν καλῶν ἔργων παράδειγμα τοῖς Ἕλλησι γέγονεν· ὅσον γὰρ τῷ χρόνῳ
πασῶν ἐστιν ἀρχαιοτάτη, τοσοῦτον οἱ πρόγονοι ἡμῶν τῶν ἄλλων ἀνθρώπων ἀρετῇ
διενηνόχασιν. ἐπὶ Κόδρου γὰρ βασιλεύοντος Πελοποννησίοις γενομένης ἀφορίας κατὰ
τὴν χώραν αὐτῶν ἔδοξε στρατεύειν ἐπὶ τὴν πόλιν ἡμῶν, καὶ ἡμῶν τοὺς προγόνους
ἐξαναστήσαντας κατανείμασθαι τὴν χώραν. καὶ πρῶτον μὲν εἰς Δελφοὺς
ἀποστείλαντες τὸν θεὸν ἐπηρώτων εἰ λήψονται τὰς Ἀθήνας· ἀνελόντος δ’ αὐτοῖς τοῦ
θεοῦ, ὅτι τὴν πόλιν αἱρήσουσιν ἐὰν μὴ τὸν βασιλέα τὸν Ἀθηναίων {Κόδρον}
ἀποκτείνωσιν, ἐστράτευον ἐπὶ τὰς Ἀθήνας.
Γ1. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας
το κείμενο.
Μονάδες
20
Γ2.α. Να γράψετε
τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
διενηνόχασιν: το τρίτο ενικό
πρόσωπο οριστικής μέλλοντα της ίδιας φωνής.
ἀποστείλαντες: το τρίτο
πληθυντικό πρόσωπο οριστικής μέλλοντα της ίδιας φωνής.
ἐπηρώτων: το τρίτο ενικό
πρόσωπο ευκτικής ενεστώτα της ίδιας φωνής.
λήψονται: το δεύτερο
ενικό πρόσωπο οριστικής παρακειμένου της ίδιας φωνής.
ἀνελόντος: το δεύτερο
ενικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου β΄ της ίδιας φωνής.
Μονάδες
5
Γ2.β. Να γράψετε
τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου :
τοῦτο: την ονομαστική
πληθυντικού του αρσενικού γένους.
μέγιστον: τη δοτική
πληθυντικού του αρσενικού γένους στο συγκριτικό βαθμό.
πασῶν: τη δοτική
ενικού του αρσενικού γένους.
γενομένης: την ονομαστική
πληθυντικού του θηλυκού γένους.
τὸν βασιλέα: την κλητική
του ενικού αριθμού.
Μονάδες
5
Γ3.α. Να
προσδιορίσετε τη συντακτική θέση των παρακάτω λέξεων:
τῶν καλῶν,
παράδειγμα, ἀρετῇ, ἐπὶ τὴν πόλιν, πρῶτον, αὐτοῖς.
Μονάδες
6
Γ3.β. Να βρεθεί ο
υποθετικός λόγος του κειμένου· να αναγνωρισθεί το είδος του και να μετατραπεί
σε υποθετικό λόγο που να δηλώνει την αόριστη επανάληψη στο παρόν και στο
μέλλον.
Μονάδες
4
2004
Ξενοφώντος Απομνημονεύματα Α,6,14
(14) Ἐγὼ δ' οὖν καὶ αὐτός, ὦ Ἀντιφῶν, ὥσπερ ἄλλος τις ἢ ἵππῳ ἀγαθῷ ἢ κυνὶ ἢ ὄρνιθι ἥδεται, οὕτω καὶ ἔτι μᾶλλον ἥδομαι φίλοις ἀγαθοῖς, καὶ ἐάν τι ἔχω ἀγαθόν, διδάσκω, καὶ ἄλλοις συνίστημι παρ' ὧν ἂν ἡγῶμαι ὠφελήσεσθαί τι αὐτοὺς εἰς ἀρετήν· καὶ τοὺς θησαυροὺς τῶν πάλαι σοφῶν ἀνδρῶν, οὓς ἐκεῖνοι κατέλιπον ἐν βιβλίοις γράψαντες, ἀνελίττων κοινῇ σὺν τοῖς φίλοις διέρχομαι, καὶ ἄν τι ὁρῶμεν ἀγαθόν, ἐκλεγόμεθα· καὶ μέγα νομίζομεν κέρδος, ἐὰν ἀλλήλοις φίλοι γιγνώμεθα. Ἐμοὶ μὲν δὴ ταῦτα ἀκούοντι ἐδόκει αὐτός τε μακάριος εἶναι καὶ τοὺς ἀκούοντας ἐπὶ καλοκἀγαθίαν ἄγειν.
ἀνελίττων=ξετυλίγοντας (το
βιβλίο που είχε
μορφή κυλίνδρου).
Γ1. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το κείμενο.
Μονάδες 20
Γ2.α. Να γράψετε τους
ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
ὁρῶμεν: το ίδιο πρόσωπο στην ίδια έγκλιση και
φωνή του αορίστου β′
γιγνώμεθα: το δεύτερο ενικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου β′
ὠφελήσεσθαι: το απαρέμφατο
παρακειμένου ενεργητικής φωνής
συνίστημι: το δεύτερο ενικό πρόσωπο οριστικής αορίστου της ίδιας φωνής και τη γενική ενικού αρσενικού γένους της μετοχής ενεστώτα της ίδιας φωνής.
Μονάδες 5
Γ2.β. Να γράψετε τους
ζητούμενους τύπους για
καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
ὄρνιθι:
την αιτιατική ενικού
τι: τη δοτική πληθυντικού του ίδιου γένους
σοφῶν: την αιτιατική πληθυντικού θηλυκού γένους
μέγα: τα παραθετικά επιθέτου στο γένος, τον αριθμό και την πτώση που βρίσκεται
ταῦτα: τη γενική πληθυντικού θηλυκού γένους.
Μονάδες 5
Γ3.α. «ἄν τι ὁρῶμεν ἀγαθόν, ἐκλεγόμεθα».
Να αναγνωρίσετε τον υποθετικό λόγο και να τον
μετατρέψετε σε
υποθετικό λόγο του μη πραγματικού.
Μονάδες 4
Γ3.β. Να αναγνωρίσετε συντακτικά τα παρακάτω:
φίλοις, εἰς ἀρετήν, ἀλλήλοις, φίλοι, ἀκούοντι, εἶναι.
Μονάδες 6
2003
Ξενοφώντος Απομνημονεύματα Δ. ΙV.16.
Ἀλλὰ μὴν καὶ ὁμόνοιά γε μέγιστόν τε
ἀγαθὸν δοκεῖ ταῖς πόλεσιν εἶναι καὶ πλειστάκις ἐν αὐταῖς αἵ τε γερουσίαι καὶ οἱ
ἄριστοι ἄνδρες παρακελεύονται τοῖς πολίταις ὁμονοεῖν, καὶ πανταχοῦ ἐν τῇ Ἑλλάδι
νόμος κεῖται τοὺς πολίτας ὀμνύναι ὁμονοήσειν, καὶ πανταχοῦ ὀμνύουσι τὸν ὅρκον
τοῦτον· οἶμαι δ' ἐγὼ ταῦτα γίγνεσθαι οὐχ ὅπως τοὺς αὐτοὺς χοροὺς κρίνωσιν οἱ
πολῖται, οὐδ' ὅπως τοὺς αὐτοὺς αὐλητὰς ἐπαινῶσιν, οὐδ' ὅπως τοὺς αὐτοὺς ποιητὰς
αἱρῶνται, οὐδ' ἵνα τοῖς αὐτοῖς ἥδωνται, ἀλλ' ἵνα τοῖς νόμοις πείθωνται. τούτοις
γὰρ τῶν πολιτῶν ἐμμενόντων, αἱ πόλεις ἰσχυρόταταί τε καὶ εὐδαιμονέσταται
γίγνονται· ἄνευ δὲ ὁμονοίας οὔτ' ἂν πόλις εὖ πολιτευθείη οὔτ' οἶκος καλῶς
οἰκηθείη.
Γ1.
Να
μεταφράσετε στο τετράδιό σας το κείμενο.
Μονάδες 20
Γ2.α. Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας τους
παρακάτω πίνακες, στα κενά των οποίων θα συμπληρώσετε τους τύπους που
ζητούνται. (Η αντωνυμία να γραφεί στο γένος και στον αριθμό που βρίσκεται ο
τύπος του κειμένου, που δίνεται).
Επίρρημα
|
||
Θετικός
|
Συγκριτικός
|
|
εὐδαιμονέσταται
|
Αντωνυμία
|
|||
Γενική
|
Δοτική
|
Κλητική
|
|
τοῦτον
|
Μονάδες 5
Γ2.β. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για
καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
αἱρῶνται: το δεύτερο ενικό
πρόσωπο της ευκτικής και της προστακτικής του αορίστου β´ στη φωνή που
βρίσκεται.
πείθωνται: τον ίδιο τύπο στον
παθητικό αόριστο.
ἐμμενόντων: το δεύτερο ενικό
πρόσωπο της οριστικής του μέλλοντα και του αορίστου στη φωνή που βρίσκεται.
Μονάδες 5
Γ3.α. Να αναγνωρίσετε συντακτικά τις
παρακάτω λέξεις του κειμένου:
ἀγαθόν, εἶναι, ταῦτα, τούτοις,
τῶν πολιτῶν.
Μονάδες 5
Γ3.β. «οἱ ἄριστοι ἄνδρες παρακελεύονται τοῖς
πολίταις ὁμονοεῖν»:
Να μεταφέρετε
τον πλάγιο λόγο σε ευθύ (Μονάδες 2) και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας
(Μονάδες 3).
Μονάδες 5
2002
Δημοσθένης
κατά Μειδίου (169 - 170)
Ἐγὼ γὰρ οἶδ' ὅτι πολλοὶ πολλὰ κἀγάθ'
ὑμᾶς εἰσιν εἰργασμένοι, οὐ κατὰ τὰς Μειδίου λῃτουργίας, οἱ μὲν ναυμαχίας
νενικηκότες, οἱ δὲ πόλεις εἰληφότες, οἱ δὲ πολλὰ καὶ καλὰ τῇ πόλει στήσαντες
τρόπαια· ἀλλ' ὅμως οὐδενὶ πώποτε τούτων δεδώκατε τὴν δωρειὰν ταύτην οὐδ' ἂν
δοίητε, ἐξεῖναι τοὺς ἰδίους ἐχθροὺς ὑβρίζειν αὐτῶν ἑκάστῳ, ὁπότ' ἂν βούληται
καὶ ὃν ἂν δύνηται τρόπον. οὐδὲ γὰρ Ἁρμοδίῳ καὶ Ἀριστογείτονι· τούτοις γὰρ δὴ
μέγισται δέδονται δωρειαὶ παρ' ὑμῶν καὶ ὑπὲρ μεγίστων. οὐδ' ἂν ἠνέσχεσθ' , εἰ
προσέγραψέ τις ἐν τῇ στήλῃ "ἐξεῖναι δὲ καὶ ὑβρίζειν αὐτοῖς ὃν ἂν
βούλωνται".
δωρειά: δωρεά, προνόμιο.
Γ1.
Να
μεταφράσετε στο τετράδιό σας το κείμενο.
Μονάδες 20
Γ2.α. Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας τους
παρακάτω πίνακες, στα κενά των οποίων θα συμπληρώσετε τους τύπους που
ζητούνται. (Το επίθετο να γραφεί στην πτώση, στο γένος και στον αριθμό που
βρίσκεται ο τύπος που δίνεται).
Επίρρημα
|
|||
Θετικός
|
Συγκριτικός
|
Υπερθετικός
|
|
Καλὰ
|
Επίθετο
|
||
Θετικός
|
Συγκριτικός
|
|
μεγίστων
|
Μονάδες 5
Γ2.β. Να γράψετε τους ζητουμένους τύπους για
καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:
οἶδ(α): το τρίτο ενικό πρόσωπο
της υποτακτικής και προστακτικής του ίδιου χρόνου.
δεδώκατε: το ίδιο πρόσωπο της
οριστικής του παρατατικού και του αορίστου β´ της ίδιας φωνής.
δύνηται: το ίδιο πρόσωπο της
ευκτικής στο χρόνο που βρίσκεται.
Μονάδες 5
Γ3.α. "Ἐγὼ γὰρ οἶδ' ὅτι πολλοὶ πολλὰ κἀγάθ'
ὑμᾶς εἰσιν εἰργασμένοι": Να γράψετε τη δευτερεύουσα πρόταση του
χωρίου αυτού, να δηλώσετε το είδος της και να προσδιορίσετε το συντακτικό της
ρόλο (Μονάδες 3).
Να μεταφέρετε
τον πλάγιο λόγο σε ευθύ (Μονάδες 2).
Μονάδες 5
Γ3.β. Να αναγνωρίσετε συντακτικά τις
παρακάτω λέξεις ή φράσεις του κειμένου:
κατὰ τὰς λῃτουργίας, τῇ πόλει, οὐδενί,
ὑβρίζειν, ὑπὲρ μεγίστων.
Μονάδες 5
2001
Ξενοφῶντος
Ἑλληνικά Α´ (γ´) 8 - 10
Ἐκ τούτου δὲ Ἀλκιβιάδης μὲν ᾤχετο εἰς
τὸν Ἑλλήσποντον καὶ εἰς Χερρόνησον χρήματα πράξων· οἱ δὲ λοιποὶ στρατηγοὶ
συνεχώρησαν πρὸς Φαρνάβαζον ὑπὲρ Καλχηδόνος εἴκοσι τάλαντα δοῦναι Ἀθηναίοις
Φαρνάβαζον καὶ ὡς βασιλέα πρέσβεις Ἀθηναίων ἀναγαγεῖν, καὶ ὅρκους ἔδοσαν καὶ
ἔλαβον παρὰ Φαρναβάζου ὑποτελεῖν τὸν φόρον Καλχηδονίους Ἀθηναίοις ὅσονπερ
εἰώθεσαν καὶ τὰ ὀφειλόμενα χρήματα ἀποδοῦναι, Ἀθηναίους δὲ μὴ πολεμεῖν
Καλχηδονίοις, ἕως ἂν οἱ παρὰ βασιλέως πρέσβεις ἔλθωσιν. Ἀλκιβιάδης δὲ τοῖς
ὅρκοις οὐκ ἐτύγχανε παρών, ἀλλὰ περὶ Σηλυμβρίαν ἦν.
Γ1.
Να
μεταφράσετε στο τετράδιό σας το κείμενο.
Μονάδες 20
Γ2.α) συνεχώρησαν, ἀποδοῦναι: Να κλίνετε
την προστακτική των ρηματικών αυτών τύπων στο χρόνο και τη φωνή που βρίσκονται.
Μονάδες 5
Γ2.β) ἔλαβον: Να κλίνετε στον ενικό αριθμό
το αρσενικό γένος της μετοχής του ενεργητικού παρακειμένου.
Μονάδες 5
Γ3. α)Να χαρακτηρίσετε συντακτικώς
τις μετοχές:
πράξων,
παρών.
Μονάδες 5
Γ3.β) Να γράψετε την υπόθεση και την απόδοση
του υποθετικού λόγου που λανθάνει στο κείμενο και να τον χαρακτηρίσετε.
Μονάδες 5
2000
'Ισοκράτους
Νικοκλῆς, 27-28
Ὡς δὲ προσηκόντως τὴν ἀρχὴν ἡμεῖς
ἔχομεν, πολὺ τούτου συντομώτερος καὶ μᾶλλον ὁμολογούμενος ὁ λόγος ἐστίν. Τίς
γὰρ οὐκ οἶδεν, ὅτι Τεῦκρος μὲν ὁ τοῦ γένους ἡμῶν ἀρχηγός, παραλαβὼν τοὺς τῶν
ἄλλων πολιτῶν προγόνους, πλεύσας δεῦρο καὶ τὴν πόλιν αὐτοῖς ἔκτισεν καὶ τὴν
χώραν κατένειμεν, ὁ δὲ πατὴρ Εὐαγόρας ἀπολεσάντων ἑτέρων τὴν ἀρχὴν πάλιν
ἀνέλαβεν, ὑποστὰς τοὺς μεγίστους κινδύνους, καὶ τοσοῦτον μετέστησεν ὥστε μηκέτι
Φοίνικας Σαλαμινίων τυραννεῖν, ἀλλ' ὧνπερ ἦν τὴν ἀρχήν, τούτους καὶ νῦν ἔχειν
τὴν βασιλείαν;
Γ1.
Να
μεταφράσετε στο τετράδιό σας το κείμενο.
Μονάδες 20
Γ2.α)
Να
γράψετε το θηλυκό γένος των παρακάτω μετοχών στον αριθμό και την πτώση που
βρίσκονται:
ὁμολογούμενος,
πλεύσας, ἀπολεσάντων, ὑποστάς.
Μονάδες 4
Γ2.β)
Να
μεταφέρετε τα παρακάτω ρήματα στον αντίστοιχο τύπο της οριστικής ενεστώτα και
μέλλοντα:
κατένειμεν,
ἀνέλαβεν, μετέστησεν.
Μονάδες 6
Γ3. Να χαρακτηρισθούν συντακτικώς
οι υπογραμμισμένες λέξεις στο απόσπασμα που ακολουθεί:
“...ὁ δὲ πατὴρ Εὐαγόρας ἀπολεσάντων ἑτέρων τὴν ἀρχὴν
πάλιν ἀνέλαβεν, ὑποστὰς τοὺς μεγίστους κινδύνους, καὶ τοσοῦτον μετέστησεν ὥστε μηκέτι Φοίνικας Σαλαμινίων τυραννεῖν, ἀλλ' ὧνπερ ἦν τὴν ἀρχήν, τούτους καὶ νῦν ἔχειν τὴν βασιλείαν”.
Μονάδες 10
Σχόλια