Α.ΚΕΙΜΕΝΟ
ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ,
ΒΙΒΛΙΟ 2, 1, 30-32
Λύσανδρος δὲ τὰς ναῦς καὶ τοὺς αἰχμαλώτους καὶ τἆλλα πάντα εἰς Λάμψακον ἀπήγαγεν, ἔλαβε δὲ καὶ τῶν στρατηγῶν ἄλλους τε καὶ Φιλοκλέα καὶ Ἀδείμαντον. Ἧι δ’ ἡμερᾳ ταῦτα κατειργάσατο, ἔπεμψε Θεόπομπον τὸν Μιλήσιον λῃστὴν εἰς Λακεδαίμονα, ἀπαγγελοῦντα τὰ γεγόνοτα, ὃς ἀφικόμενος τριταῖος ἀπήγγειλε. Μετὰ δὲ ταῦτα Λύσανδρος ἁθροίσας τοὺς συμμάχους ἐκέλευσε βουλεύεσθαι περὶ τῶν αἰχμαλώτων. Ἐνταῦθα δὴ κατηγορίαι ἐγίγνοντο πολλαὶ τῶν Ἀθηναίων, ἅ τε ἤδη παρενενομήκεσαν καὶ ἃ ἐψηφισμένοι ἦσαν ποιεῖν, εἰ κρατήσειαν τῇ ναυμαχίᾳ, τὴν δεξιὰν χεῖρα ἀποκόπτειν τῶν ζωγρηθέντων πάντων, καὶ ὅτι λαβόντες δύο τριήρεις,
Κορινθίαν καὶ Ἀνδρίαν, τοὺς ἄνδρας ἐξ αὐτῶν πάντας κατακρημνίσειαν.
Φιλοκλῆς δ’ ἦν στρατηγὸς τῶν Ἀθηναίων, ὃς τούτους διέφθειρεν. Ἐλέγετο δὲ καὶ ἄλλα πολλά, καὶ ἔδοξεν ἀποκτεῖναι τῶν αἰχμαλώτων ὅσοι ἦσαν Ἀθηναῖοι πλὴν Ἀδειμάντου, ὅτι μόνος ἐπελάβετο ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ τοῦ περὶ τῆς ἀποτομῆς τῶν χειρῶν ψηφίσματος˙ ᾐτιάθη μέντοι ὑπό τινων προδοῦναι τὰς ναῦς. Λύσανδρος δὲ Φιλοκλέα πρῶτον ἐρωτήσας, ὃς τοὺς Ἀνδρίους καὶ Κορινθίους κατεκρήμνισε,
τὶ εἴη ἄξιος παθεῖν ἀρξάμενος εἰς Ἕλληνας παρανομεῖν, ἀπέσφαξεν.
Β.ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1.
«Ἐνταῦθα δὴ κατηγορίαι…ἀπέσφαξεν»: να μεταφράσετε το
απόσπασμα στα νέα ελληνικά.
ΜΟΝΑΔΕΣ 30
2.
α.
Για ποιους λόγους οι Σπαρτιάτες έκαναν εξαίρεση για τον Αδείμαντο και δεν τον
φόνευσαν; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας, χρησιμοποιώντας στοιχεία του
κειμένου που σας δόθηκε (100 - 120 λέξεις).
ΜΟΝΑΔΕΣ 10
β. «Λύσανδρος ἁθροίσας τοὺς συμμάχους ἐκέλευσε βουλεύεσθαι περὶ τῶν αἰχμαλώτων»: να εξήγησετε γιατί ο Λύσανδρος προέβη σε αυτή την ενέργεια
(80 - 100 λέξεις).
ΜΟΝΑΔΕΣ 5
3.
α.
«καὶ ὅτι λαβόντες… κατακρημνίσειαν»: σε ποιο ιστορικό γεγονός
γίνεται αναφορά και πώς αυτό σχετίζεται με την απόφαση για την τιμωρία των
Αθηναίων; (120-150 λέξεις).
ΜΟΝΑΔΕΣ 5
β. Πώς μεταχειρίστηκε ο
Λύσανδρος το Φιλοκλή; Γιατί του συμπεριφέρθηκε με αυτό τον τρόπο; Να
απαντήσετε, βασιζόμενοι σε στοιχεία του κειμένου (80-100 λέξεις).
ΜΟΝΑΔΕΣ 5
γ. Να χαρακτηρίσετε τον
Λύσανδρο, έτσι όπως παρουσιάζεται στο απόσπασμα που σας δόθηκε. Να τεκμηριώσετε
την απάντησή σας με συγκεκριμένα στοιχεία του κειμένου (120-150 λέξεις).
ΜΟΝΑΔΕΣ 5
4.
α.
Ποιες ήταν οι προσωπικότητες που λειτούργησαν ως πρότυπα για τον Ξενοφώντα και
γιατί ;
ΜΟΝΑΔΕΣ 6
β. Να αναφέρετε δύο ιστορικά έργα του
Ξενοφώντα.
ΜΟΝΑΔΕΣ 4
5.
α.
ἔπεμψε, ἐκέλευσε: να κλίνετε τα ρήματα στην
ευκτική του ίδιου χρόνου, στην ίδια φωνή.
ΜΟΝΑΔΕΣ 4
β. τὰς ναῦς, τῶν στρατηγῶν, τριήρεις: να κλίνετε τα ουσιαστικά στον ενικό αριθμό.
ΜΟΝΑΔΕΣ 6
6.
α. βουλεύεσθαι, ποιεῖν, προδοῦναι, παρανομεῖν: να χαρακτηρίσετε
συντακτικά τα απαρέμφατα (ειδικό/τελικό) και να γράψετε το υποκείμενο καθενός
από αυτά (ταυτοπροσωπία/ετεροπροσωπία).
ΜΟΝΑΔΕΣ 8
β. Θεόπομπον, τὰ γεγόνοτα, τριταῖος, στρατηγός: να γράψετε τη συντακτική λειτουργία των τύπων
του κειμένου.
ΜΟΝΑΔΕΣ 2
7.
α. ἀπήγαγεν, ἔλαβε, βουλεύεσθαι, παρενενομήκεσαν, ἀποκόπτειν, διέφθειρεν, ἀποκτεῖναι, ἀποτομῆς, ἐρωτήσας, ἀρξάμενος: για κάθε τύπο που σας
δόθηκε να γράψετε μία ομόρριζη λέξη στα νέα ελληνικά (όχι ρήματα-μετοχές).
ΜΟΝΑΔΕΣ 5
β. σύλληψη, έγκλημα, παντογνώστης, άφιξη, ναύτης, γκρεμός, αιτία, σφαγή,
ουσία, άθροισμα: να εντοπίσετε στο κείμενο τους τύπους που συγγενεύουν
ετυμολογικά με τις λέξεις που σας δόθηκαν.
ΜΟΝΑΔΕΣ 5
Σόνια Σιούτη
Σχόλια