Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ξενοφώντος Ελληνικά, Α' Λυκείου: Κριτήριο αξιολόγησης

Α.ΚΕΙΜΕΝΟ
 ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ, ΒΙΒΛΙΟ 2, 1, 30-32
Λύσανδρος δ τς νας κα τος αχμαλώτους κα τλλα πάντα ες Λάμψακον πήγαγεν, λαβε δ κα τν στρατηγν λλους τε κα Φιλοκλέα κα δείμαντον. ι δ’ μερ τατα κατειργάσατο, πεμψε Θεόπομπον τν Μιλήσιον λστν ες Λακεδαίμονα, παγγελοντα τ γεγόνοτα, ς φικόμενος τριταος πήγγειλε. Μετ δ τατα Λύσανδρος θροίσας τος συμμάχους κέλευσε βουλεύεσθαι περ τν αχμαλώτων. νταθα δ κατηγορίαι γίγνοντο πολλα τν θηναίων, τε δη παρενενομήκεσαν κα ψηφισμένοι σαν ποιεν, ε κρατήσειαν τ ναυμαχί, τν δεξιν χερα ποκόπτειν τν ζωγρηθέντων πάντων, κα τι λαβόντες δύο τριήρεις, Κορινθίαν κα νδρίαν, τος νδρας ξ ατν πάντας κατακρημνίσειαν. Φιλοκλς δ’ ν στρατηγς τν θηναίων, ς τούτους διέφθειρεν. λέγετο δ κα λλα πολλά, κα δοξεν ποκτεναι τν αχμαλώτων σοι σαν θηναοι πλν δειμάντου, τι μόνος πελάβετο ν τ κκλησί το περ τς ποτομς τν χειρν ψηφίσματος˙ τιάθη μέντοι πό τινων προδοναι τς νας. Λύσανδρος δ Φιλοκλέα πρτον ρωτήσας, ς τος νδρίους κα Κορινθίους κατεκρήμνισε, τ εη ξιος παθεν ρξάμενος ες λληνας παρανομεν, πέσφαξεν.

Β.ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
  1.     «νταθα δ κατηγορίαι…πέσφαξεν»: να μεταφράσετε το απόσπασμα στα νέα ελληνικά.
ΜΟΝΑΔΕΣ 30
  2.    α. Για ποιους λόγους οι Σπαρτιάτες έκαναν εξαίρεση για τον Αδείμαντο και δεν τον φόνευσαν; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας, χρησιμοποιώντας στοιχεία του κειμένου που σας δόθηκε (100 - 120 λέξεις).
ΜΟΝΑΔΕΣ 10
β. «Λύσανδρος θροίσας τος συμμάχους κέλευσε βουλεύεσθαι περ τν αχμαλώτων»: να εξήγησετε γιατί ο Λύσανδρος προέβη σε αυτή την ενέργεια (80 - 100 λέξεις).
ΜΟΝΑΔΕΣ 5
 3.    α. «κα τι λαβόντες… κατακρημνίσειαν»: σε ποιο ιστορικό γεγονός γίνεται αναφορά και πώς αυτό σχετίζεται με την απόφαση για την τιμωρία των Αθηναίων; (120-150 λέξεις).
ΜΟΝΑΔΕΣ 5
β. Πώς μεταχειρίστηκε ο Λύσανδρος το Φιλοκλή; Γιατί του συμπεριφέρθηκε με αυτό τον τρόπο; Να απαντήσετε, βασιζόμενοι σε στοιχεία του κειμένου (80-100 λέξεις).
ΜΟΝΑΔΕΣ 5
γ. Να χαρακτηρίσετε τον Λύσανδρο, έτσι όπως παρουσιάζεται στο απόσπασμα που σας δόθηκε. Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με συγκεκριμένα στοιχεία του κειμένου (120-150 λέξεις).
ΜΟΝΑΔΕΣ 5
 4.    α. Ποιες ήταν οι προσωπικότητες που λειτούργησαν ως πρότυπα για τον Ξενοφώντα και γιατί ;
ΜΟΝΑΔΕΣ 6
      β. Να αναφέρετε δύο ιστορικά έργα του Ξενοφώντα.
ΜΟΝΑΔΕΣ 4
5.    α. πεμψε, κέλευσε: να κλίνετε τα ρήματα στην ευκτική του ίδιου χρόνου, στην ίδια φωνή.
ΜΟΝΑΔΕΣ 4
β. τς νας, τν στρατηγν, τριήρεις: να κλίνετε τα ουσιαστικά στον ενικό αριθμό.
ΜΟΝΑΔΕΣ 6
6.    α. βουλεύεσθαι, ποιεν, προδοναι, παρανομεν: να χαρακτηρίσετε συντακτικά τα απαρέμφατα (ειδικό/τελικό) και να γράψετε το υποκείμενο καθενός από αυτά (ταυτοπροσωπία/ετεροπροσωπία).
ΜΟΝΑΔΕΣ 8
β. Θεόπομπον, τ γεγόνοτα, τριταος, στρατηγός: να γράψετε τη συντακτική λειτουργία των τύπων του κειμένου.
ΜΟΝΑΔΕΣ 2
 7.    α. πήγαγεν, λαβε, βουλεύεσθαι, παρενενομήκεσαν, ποκόπτειν, διέφθειρεν, ποκτεναι, ποτομς, ρωτήσας, ρξάμενος: για κάθε τύπο που σας δόθηκε να γράψετε μία ομόρριζη λέξη στα νέα ελληνικά (όχι ρήματα-μετοχές).
ΜΟΝΑΔΕΣ 5
β. σύλληψη, έγκλημα, παντογνώστης, άφιξη, ναύτης, γκρεμός, αιτία, σφαγή, ουσία, άθροισμα: να εντοπίσετε στο κείμενο τους τύπους που συγγενεύουν ετυμολογικά με τις λέξεις που σας δόθηκαν.

ΜΟΝΑΔΕΣ 5

Σόνια Σιούτη

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΛΙΣΗ ΤΩΝ ΑΟΡΙΣΤΩΝ Β΄ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ἔστην: ἔβην, ἔγνων, ἔδραν, ἔφυν, ἐρρύην

Ορισμένα ρήματα της α΄ συζυγίας (ρήματα σε -ω) σχηματίζουν τον αόριστο β΄ κατά τα ρήματα σε  -μι  και κλίνονται όπως ο αόριστος  ἔστην . Τα ρήματα αυτά είναι τα εξής: Ενεστώτας Αόριστος β΄ ἁλίσκομαι βαίνω γηράσκω γιγνώσκω (ἀπο)διδράσκω δύομαι ζήω,-ῶ ῥέω φθάνω φύομαι ἑάλων / ἥλων ἔβην ἐγήραν ἔγνων (ἀπ)έδραν ἔδυν ἐβίων ἐρρύην ἔφθην ἔφυν Παραδείγματα:  βαίνω   Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική Απαρέμφατο Μετοχή ἔβην ἔβης ἔβη ἔβημεν ἔβητε ἔβησαν βῶ βῇς βῇ βῶμεν βῆτε βῶσι(ν) βαίην βαίης βαίη βαίημεν / βαῖμεν βαίητε / βαῖτε βαίησαν / βαῖεν βῆθι βήτω - βῆτε βάντων / βήτωσαν βῆναι βὰς βᾶσα βὰν γιγνώσκω   Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική Απαρέμφατο Μετοχή ἔγνων ἔγνως ἔγνω...

Σύμπτυξη δευτερεύουσας πρότασης σε μετοχή

Ουσιαστικά πρόκειται για την αντίστροφη πορεία της ανάλυσης της μετοχής σε πρόταση. Γενικά , κατά τη σύμπτυξη μίας δευτερεύουσας πρότασης σε μετοχή , ανεξαρτήτως είδους, παρατηρούνται οι εξής μεταβολές : 1. Φεύγει ο σύνδεσμος εισαγωγής της δευτερεύουσας πρότασης. 2. Το ρήμα της δευτερεύουσας πρότασης μετατρέπεται σε μετοχή στον ίδιο χρόνο του ρήματος. 3. Αν η δευτερεύουσα πρόταση εκφέρεται με δυνητική έγκλιση, τότε η μετοχή θα είναι και αυτή δυνητική. ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ A.     Το υποκείμενο του ρήματος γίνεται υποκείμενο της μετοχής. Διακρίνονται δύο περιπτώσεις : ·          Η μετοχή και το υποκείμενό της τίθενται σε ονομαστική , όταν το υποκείμενο του ρήματος εξάρτησης και το υποκείμενο της δευτερεύουσας πρότασης είναι το ίδιο. π.χ. Ἡμεῖς ὁρῶμεν ὅτι ἐσμὲν δυνατοὶ = Ἡμεῖς ὁρῶμεν ὄντες δυνατοί. ·          Η μετοχή και το υποκείμενό της τίθενται σε πλάγια πτώση ( ΓΕΝ-ΔΟΤ-Α...

Συνηρημένα ρήματα (κλίση, θεωρία, ασκήσεις)

ΣΥΝΗΡΗΜΕΝΑ ΡΗΜΑΤΑ ΣΕ -αω Στα συνηρημένα ρήματα της αʹ τάξης  (-άω)  στον ενεστώτα και τον παρατατικό γίνονται οι ακόλουθες συναιρέσεις:  ᾰ + ε, η → ᾱ ᾰ + ει, ῃ → ᾳ ᾰ + ο, ω, ου → ω ᾰ + οι → ῳ τιμάω , -ῶ Ενεργητική Φωνή τιμάω , -ῶ Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική Απαρέμφατο Μετοχή Ενεστώτας τιμῶ τιμᾷς τιμᾷ τιμῶμεν τιμᾶτε τιμῶσιν τιμῶ τιμᾷς τιμᾷ τιμῶμεν τιμᾶτε τιμῶσιν τιμῷμι/-ῴην τιμῷς/-ῴης τιμῷ/-ῴη τιμῷμεν τιμῷτε τιμῷεν τίμα τιμάτω τιμᾶτε τιμώντων/τιμάτωσαν τιμᾶν τιμῶν τιμῶσα τιμῶν Παρατατικός ἐτίμων ἐτίμας ἐτίμα ἐτιμῶμεν ἐτιμᾶτε ἐτίμων Μέλλοντας τιμήσω   Αόριστος ἐτίμησα  Παρακείμενος τετίμηκα  Υπερσυντέλικος ἐτετιμήκειν   Μέση Φωνή τιμάομαι,-ῶμαι Οριστι...