Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Φάσεις επεξεργασίας θεμάτων έκθεσης και χρήσιμες έννοιες


Α΄ ΦΑΣΗ : Κατανόηση του θέματος ( είδος κειμένου , ζητούμενα )

Β΄ ΦΑΣΗ : Σχεδιάγραμμα

Γ΄ ΦΑΣΗ : Συλλογή υλικού

Δ΄ ΦΑΣΗ : Σύνθεση υλικού

Ε΄ ΦΑΣΗ : Έλεγχος του γραπτού


Η δομή του κειμένου πρέπει να έχει την ακόλουθη δομή :

  1. ΠΡΟΛΟΓΟΣ

  1. ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

  1. ΕΠΙΛΟΓΟΣ


Προκειμένου να καταστεί πιο εύκολη η συλλογή του υλικού , καλό είναι να το αναζητούμε στους ακόλουθους τομείς :

ü  Οικονομικός τομέας : ( αφορά επάγγελμα , βιομηχανία , εμπόριο , ναυτιλία κ.τ.λ. )

ü  Πνευματικός τομέας : ( αφορά πνευματικές λειτουργίες , παιδεία , έρευνα , επιστήμες , τέχνες )

ü  Ψυχικός τομέας : ( αφορά την ψυχική ισορροπία του ατόμου )

ü  Ηθικός τομέας : ( αφορά την ηθική συγκρότηση του ατόμού )

ü  Κοινωνικός τομέας : ( αφορά τη συνύπαρξη , τη συνεργασία , την προαγωγή των θεσμών )


ΕΝΝΟΙΕΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΟΥΝ

  1. Οικονομικός τομέας :

Θετικές έννοιες : επαγγελματικός προσανατολισμός , ορθή επιλογή επαγγέλματος , επαγγελματική συνείδηση , εργατικότητα , παραγωγικότητα , τεχνογνωσία , βελτίωση ποιότητας αγαθών και υπηρεσιών , προσωπική δημιουργία και κοινωνική προσφορά , κάλυψη βιοποριστικών και δευτερευουσών αναγκών , ανάπτυξη των παραγόντων της οικονομίας ( εμπόριο , βιομηχανία , ναυτιλία κ.τ.λ. ) , έλλογη αξιοποίηση πλουτοπαραγωγικών πηγών , αξιοποίηση μηχανής και περιορισμός του ανθρώπινου μόχθου , βελτίωση συνθηκών εργασίας , σύμμετρη εκμετάλλευση του οικολογικού πλούτου , οικολογική ισορροπία


Αρνητικές έννοιες : τυποποίηση , μηχανοποίηση της ζωής , τυφλή προσκόλληση στην ειδίκευση , επαγγελματική αλλοτρίωση , υλικός ευδαιμονισμός , θεοποίηση του χρήματος , υπερκατανάλωση , ανεργία , φτώχεια , παρασιτικά επαγγέλματα, αντιπαραγωγικότητα , συρρίκνωση πρώτων υλών , ενεργειακή κρίση , υπερεκμετάλλευση του οικοσυστήματος , μόλυνση περιβάλλοντος , διαταραχή οικολογικής ισορροπίας


  1. Ηθικός + ψυχικός  τομέας :

Θετικές έννοιες : εντιμότητα , δικαιοσύνη , αλήθεια , ειλικρίνεια , αιδώς , εγκράτεια , αλληλεγγύη , αγάπη , ελευθερία , ενδοσκόπηση , αυτογνωσία , ανθρωπισμός , ευγένεια , ευαισθησία , γαλήνη , ηρεμία , ασφάλεια , σιγουριά , θάρρος , επιμονή , υπομονή , αισιοδοξία , αυτοπεποίθηση , ψυχική ισορροπία , εσωτερική πληρότητα , συγκρότηση ηθικής συνείδησης , εμπιστοσύνη στον εαυτό μας , εγκάρδια συναισθηματική ατμόσφαιρα , καταξίωση της ανθρώπινης ύπαρξης , ημέρωση και τελειοποίηση της ανθρώπινης προσωπικότητας



Αρνητικές έννοιες : πάθη , αδυναμίες , συμπλέγματα , ανεντιμότητα , ανειλικρίνεια , ιδιοτέλεια , προκαταλήψεις , υποκρισία , ψευδολογία , ηθικό τέλμα , φιλαυτία , ηθική αναλγησία , αμοραλισμός ( = ανηθικότητα  ) ,  ηθική σήψη , άγχος , αγωνία , ανασφάλεια , μοιρολατρική συμπεριφορά , απαισιοδοξία, έμμονες ιδέες , ψυχική ανισορροπία , αυτοκτονίες , ψυχική ξηρασία και υποταγή , μικροψυχία , υπολογισμός, ιδιοτέλεια , ψεύτικες φιλοφρονήσεις , νοσηρός ναρκισσισμός , άναρχη ελευθερία , αυταρχική καταπίεση , λιποταξία από τις ηθικές αρχές της ζωής , απραξία, αδράνεια , νωθρή αγωνιστικότητα

  1. Πνευματικός τομέας :

Θετικές έννοιες : ανάπτυξη κριτικής και προβληματισμού , γόνιμη αμφιβολία και αμφισβήτηση , αναλυτική και συνθετική διαδικασία σκέψης , πολύπλευρη μόρφωση και καλλιέργεια , ανθρωπιστική εκπαίδευση , διαρκής πνευματική εγρήγορση , καλλιέργεια γνωστικών ενδιαφερόντων , διεύρυνση φαντασίας , καλλιέργεια της μνήμης και της αισθητικής αντίληψης , οργάνωση και προγραμματισμός στόχων , συγκρότηση δημιουργικής σκέψης , συγκροτημένη εικόνα του κόσμου , ενίσχυση της έρευνας και κατάκτηση της γνώσης ανθρωποκεντρική γνώση και επιστήμη , αυτόνομη βούληση , καλλιέργεια γλώσσας , πνευματικοί καινοτόμοι που αποκαλύπτουν την αλήθεια , πνευματική καλλιέργεια και πληρότητα που οδηγεί σε ανθρωπιστικές θεωρήσεις της ζωής



Αρνητικές έννοιες : αμάθεια , εφησυχασμός , πνευματική αδράνεια , εγκλωβισμός στην εξειδίκευση , πνευματική μονομέρεια , δογματισμός , προκαταλήψεις , αναχρονιστικές αντιλήψεις , προπαγάνδα και παραπληροφόρηση , πνευματική σύγχυση , ετεροκατευθυνόμενη βούληση , μαζοποίηση , αποπροσανατολισμός , εμπορευματοποίηση της τέχνης και της γνώσης , ξενομανία , υπέρβαση της λογικής και του μέτρου , νοθεία πνεύματος , εγκεφαλική καις στείρα γνώση



  1. Κοινωνικός τομέας :

Θετικές έννοιες : υποταγή του ατομικού συμφέροντος στο κοινό συμφέρον , ειρηνική συνύπαρξη , αλληλεγγύη , συνεργασία , διαλλακτικότητα , κοινωνικά συναισθήματα , ισονομία , αξιοκρατία , προαγωγή θεσμών ( εκπαιδευτικοί , οικογενειακοί , θρησκευτικοί , πολιτικοί ) , πολιτικοποίηση , πολιτική αντίληψη , κοινωνικοποίηση , έλεγχος πολιτικής ηγεσίας , διασφάλιση δημοκρατίας και ελευθερίας , αμοιβαιότητα στα βάρη και στις απολαύσεις της ζωής , εθνική συνείδηση , αίσθηση ιστορικής συνέχειας , εθνική αυτογνωσία



Αρνητικές έννοιες :  αλλοτρίωση , ατομικισμός , στείρος ανταγωνισμός , ωφελιμιστικό πνεύμα , ταξικές διακρίσεις , άγονος μιμητισμός , προκαταλήψεις , ρατσισμός , βία , εγκληματικότητα , ναρκωτικά , κρίση πολιτικής συνείδησης , κατάχρηση δικαιωμάτων , αναξιοκρατία , ανομία , δογματικό και φανατικό πνεύμα , εκτροπή από τις αρχές της δημοκρατίας και της ελευθερίας , λαϊκισμός, δημαγωγική συμπεριφορά , κρίση θεσμών , συμφεροντολογικό πνεύμα , ασύδοτη προπαγάνδα , έλλειψη συνεργασίας ,  πολιτιστική κρίση , δελεαστικές πιέσεις από τις « Σειρήνες» της ζωής , προγονολατρεία , μυθοποίηση παρελθόντος , παραχάραξη της ιστορίας εθνική εξάρτηση , εθνικός απομονωτισμός , εθνικός ναρκισσισμός , σοβινισμός       

Σόνια Σιούτη

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΛΙΣΗ ΤΩΝ ΑΟΡΙΣΤΩΝ Β΄ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ἔστην: ἔβην, ἔγνων, ἔδραν, ἔφυν, ἐρρύην

Ορισμένα ρήματα της α΄ συζυγίας (ρήματα σε -ω) σχηματίζουν τον αόριστο β΄ κατά τα ρήματα σε  -μι  και κλίνονται όπως ο αόριστος  ἔστην . Τα ρήματα αυτά είναι τα εξής: Ενεστώτας Αόριστος β΄ ἁλίσκομαι βαίνω γηράσκω γιγνώσκω (ἀπο)διδράσκω δύομαι ζήω,-ῶ ῥέω φθάνω φύομαι ἑάλων / ἥλων ἔβην ἐγήραν ἔγνων (ἀπ)έδραν ἔδυν ἐβίων ἐρρύην ἔφθην ἔφυν Παραδείγματα:  βαίνω   Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική Απαρέμφατο Μετοχή ἔβην ἔβης ἔβη ἔβημεν ἔβητε ἔβησαν βῶ βῇς βῇ βῶμεν βῆτε βῶσι(ν) βαίην βαίης βαίη βαίημεν / βαῖμεν βαίητε / βαῖτε βαίησαν / βαῖεν βῆθι βήτω - βῆτε βάντων / βήτωσαν βῆναι βὰς βᾶσα βὰν γιγνώσκω   Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική Απαρέμφατο Μετοχή ἔγνων ἔγνως ἔγνω...

Σύμπτυξη δευτερεύουσας πρότασης σε μετοχή

Ουσιαστικά πρόκειται για την αντίστροφη πορεία της ανάλυσης της μετοχής σε πρόταση. Γενικά , κατά τη σύμπτυξη μίας δευτερεύουσας πρότασης σε μετοχή , ανεξαρτήτως είδους, παρατηρούνται οι εξής μεταβολές : 1. Φεύγει ο σύνδεσμος εισαγωγής της δευτερεύουσας πρότασης. 2. Το ρήμα της δευτερεύουσας πρότασης μετατρέπεται σε μετοχή στον ίδιο χρόνο του ρήματος. 3. Αν η δευτερεύουσα πρόταση εκφέρεται με δυνητική έγκλιση, τότε η μετοχή θα είναι και αυτή δυνητική. ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ A.     Το υποκείμενο του ρήματος γίνεται υποκείμενο της μετοχής. Διακρίνονται δύο περιπτώσεις : ·          Η μετοχή και το υποκείμενό της τίθενται σε ονομαστική , όταν το υποκείμενο του ρήματος εξάρτησης και το υποκείμενο της δευτερεύουσας πρότασης είναι το ίδιο. π.χ. Ἡμεῖς ὁρῶμεν ὅτι ἐσμὲν δυνατοὶ = Ἡμεῖς ὁρῶμεν ὄντες δυνατοί. ·          Η μετοχή και το υποκείμενό της τίθενται σε πλάγια πτώση ( ΓΕΝ-ΔΟΤ-Α...

Συνηρημένα ρήματα (κλίση, θεωρία, ασκήσεις)

ΣΥΝΗΡΗΜΕΝΑ ΡΗΜΑΤΑ ΣΕ -αω Στα συνηρημένα ρήματα της αʹ τάξης  (-άω)  στον ενεστώτα και τον παρατατικό γίνονται οι ακόλουθες συναιρέσεις:  ᾰ + ε, η → ᾱ ᾰ + ει, ῃ → ᾳ ᾰ + ο, ω, ου → ω ᾰ + οι → ῳ τιμάω , -ῶ Ενεργητική Φωνή τιμάω , -ῶ Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική Απαρέμφατο Μετοχή Ενεστώτας τιμῶ τιμᾷς τιμᾷ τιμῶμεν τιμᾶτε τιμῶσιν τιμῶ τιμᾷς τιμᾷ τιμῶμεν τιμᾶτε τιμῶσιν τιμῷμι/-ῴην τιμῷς/-ῴης τιμῷ/-ῴη τιμῷμεν τιμῷτε τιμῷεν τίμα τιμάτω τιμᾶτε τιμώντων/τιμάτωσαν τιμᾶν τιμῶν τιμῶσα τιμῶν Παρατατικός ἐτίμων ἐτίμας ἐτίμα ἐτιμῶμεν ἐτιμᾶτε ἐτίμων Μέλλοντας τιμήσω   Αόριστος ἐτίμησα  Παρακείμενος τετίμηκα  Υπερσυντέλικος ἐτετιμήκειν   Μέση Φωνή τιμάομαι,-ῶμαι Οριστι...