ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ
ΕΥΘΕΟΣ ΛΟΓΟΥ ΣΕ ΠΛΑΓΙΟ
Α.
Οι κύριες προτάσεις στον πλάγιο λόγο
|
Ειδικότερα:
i.
Η κύρια πρόταση κρίσεως στον πλάγιο λόγο.
Η κύρια πρόταση κρίσεως στον πλάγιο λόγο μετατρέπεται σε:
1. Eιδική πρόταση,
όταν εξαρτάται από λεκτικά, γνωστικά, αισθητικά, δεικτικά ρήματα και μνήμης, μάθησης.
Οι εγκλίσεις των προτάσεων κρίσεως
στον πλάγιο λόγο:
Διατηρείται
η οριστική και στον πλάγιο λόγο όταν το ρήμα εξάρτησης είναι αρκτικού χρόνου (π.χ. α).
Τρέπεται σε ευκτική του πλαγίου λόγου η οριστική όταν το ρήμα εξάρτησης είναι ιστορικού χρόνου (π.χ. β). Οι δυνητικές εγκλίσεις (οριστική και ευκτική) διατηρούνται ανεξάρτητα από τον χρόνο του ρήματος εξάρτησης (π.χ. γ, δ, ε, στ). |
ΠΙΝΑΚΑΣ
ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥ ΕΥΘΕΟΣ ΛΟΓΟΥ ΣΕ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΑ ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ.
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ
(ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΡΙΣΕΩΣ) |
ΡΗΜΑ
ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ
|
ΠΛΑΓΙΟΣ
ΛΟΓΟΣ
(ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ) |
Σωκράτης
οὐ νομίζει θεούς. (οριστική)
|
λέγει
→
εἶπεν → |
α.
Οὗτος λέγει ὅτι Σωκράτης οὐ νομίζει θεούς.
β. Οὗτος εἶπεν ὅτι Σωκράτης οὐ νομίζοι θεούς. |
Σωκράτης
οὐ ἂν ἐνόμισε θεούς. (δυνητική οριστική)
|
λέγει
→
εἶπεν → |
γ.
Οὗτος λέγει ὅτι Σωκράτης οὐκ ἂν ἐνόμισεν θεούς.
δ. Οὗτος εἶπεν ὅτι Σωκράτης οὐκ ἂν ἐνόμισεν θεούς. |
Σωκράτης
οὐκ ἂν νενομικὼς εἴη θεούς. (δυνητική ευκτική)
|
λέγει
→
εἶπεν → |
ε.
Οὗτος λέγει ὅτι Σωκράτης οὐκ ἂν νενομικὼς εἴη θεούς.
στ. Οὗτος εἶπεν ὅτι Σωκράτης οὐκ ἂν νενομικὼς εἴη θεούς. |
2. Ειδικό απαρέμφατο,
όταν εξαρτάται:
- από ρήματα λεκτικά,
δοξαστικά, δηλωτικά, λεκτικά, γνωστικά, αισθητικά, δεικτικά,
- από το ρήμα φημὶ
- και από τα ρήματα ἐλπίζω,
ὄμνυμι, προσδοκῶ, ἐπαγγέλλομαι, ὑπισχνοῦμαι.
Το ρήμα του ευθέος λόγου μετατρέπεται
στον πλάγιο λόγο σε απαρέμφατο ως εξής:
Κάθε
έγκλιση μετατρέπεται σε απαρέμφατο (π.χ. α-στ).
Η δυνητική έγκλιση μετατρέπεται σε δυνητικό απαρέμφατο (π.χ. β, γ, ε, στ). Ο χρόνος του ρήματος εξάρτησης δεν επηρεάζει το απαρέμφατο. Ο χρόνος του ρήματος του ευθέος λόγου καθορίζει τον χρόνο του απαρεμφάτου. |
Δηλαδή:
Έγκλιση
ενεστώτα ή παρατατικού → απαρέμφατο
ενεστώτα
(π.χ. α, β).
Έγκλιση μέλλοντα → απαρέμφατο μέλλοντα (π.χ. δ). Έγκλιση αορίστου → απαρέμφατο αορίστου (π.χ. ε). Έγκλιση παρακειμένου ή υπερσυντελίκου → απαρέμφατο παρακειμένου (π.χ. στ). |
Kατά τη μετατροπή του ευθέος λόγου σε απαρέμφατο ελέγχουμε αν έχουμε ταυτοπροσωπία ή ετεροπροσωπία.
|
ΠΙΝΑΚΑΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥ ΕΥΘΕΟΣ ΛΟΓΟΥ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟ ΑΠΑΡΕΜΦΑΤΟ.
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ
(ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΡΙΣΕΩΣ) |
ΡΗΜΑ
ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ
|
ΠΛΑΓΙΟΣ
ΛΟΓΟΣ
(ΕΙΔΙΚΟ ΑΠΑΡΕΜΦΑΤΟ) |
Σωκράτης
οὐ νομίζει θεούς. (οριστική)
|
λέγουσιν
/ εἶπον
→ (Οὗτοι)
|
α.
Οὗτοι λέγουσιν / εἶπον Σωκράτη οὐ νομίζειν θεούς.
|
Σωκράτης
οὐκ ἂν ἐνόμιζε θεούς. (δυνητική οριστική)
|
λέγουσιν
/ εἶπον
→ (Οὗτοι)
|
β.
Οὗτοι λέγουσιν / εἶπον Σωκράτη οὐκ ἂν νομίζειν θεούς.
|
Σωκράτης
οὐκ ἂν νομίζοι θεούς. (δυνητική ευκτική)
|
λέγουσιν
/ εἶπον
→
(Οὗτοι) |
γ.
Οὗτοι λέγουσιν / εἶπον Σωκράτη οὐκ ἂν νομίζειν θεούς.
|
Οἱ
στρατιῶται ταῦτα ποιήσουσι. (οριστική)
|
φασὶ
/ ἔφασαν
→ (Οἱ στρατιῶται)
|
δ.
Οἱ στρατιῶται φασὶ / ἔφασαν ταῦτα ποιήσειν.
|
Οἱ
στρατιῶται ταῦτα ἂν ἐποίησαν.
(δυνητική οριστική) |
φησὶ
/ ἔφη
→ (Οὗτος)
|
ε.
Οὗτοι φησὶ / ἔφη τοὺς στρατιώτας ταῦτα ἂν ποιῆσαι.
|
Οἱ
στρατιῶται ταῦτα ἂν πεποιηκότες εἶεν.
(δυνητική ευκτική) |
φασὶ
/ ἔφασαν → (Οἱ
στρατιῶται)
|
στ.
Οἱ στρατιῶται φασὶ / ἔφασαν ταῦτα ἂν πεποιηκέναι.
|
3. Κατηγορηματική μετοχή,
όταν εξαρτάται από γνωστικά, αισθητικά, δείξης, αγγελίας, ελέγχου, μνήμης, μάθησης ρήματα.
Το ρήμα του ευθέος λόγου μετατρέπεται στον πλάγιο λόγο σε κατηγορηματική μετοχή ως εξής:
Κάθε
έγκλιση μετατρέπεται σε μετοχή.
Η δυνητική έγκλιση μετατρέπεται σε δυνητική μετοχή. Ο χρόνος του ρήματος εξάρτησης δεν επηρεάζει τη μετοχή. Ο χρόνος του ρήματος του ευθέος λόγου καθορίζει τον χρόνο της μετοχής. |
Δηλαδή:
Έγκλιση
ενεστώτα ή παρατατικού → μετοχή
ενεστώτα
(π.χ. α, ε).
Έγκλιση μέλλοντα → μετοχή μέλλοντα (π.χ. β). Έγκλιση αορίστου → μετοχή αορίστου (π.χ. γ, στ). Έγκλιση παρακειμένου ή υπερσυντελίκου → μετοχή παρακειμένου (π.χ. δ, ζ). |
Η κατηγορηματική μετοχή του πλαγίου λόγου, όταν είναι συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος εξάρτησης, τίθεται σε πτώση ονομαστική και συμφωνεί με το υποκείμενο σε γένος, αριθμό και πτώση:
ΠΙΝΑΚΑΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥ ΕΥΘΕΟΣ ΛΟΓΟΥ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ
|
ΡΗΜΑ
ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ
|
ΠΛΑΓΙΟΣ
ΛΟΓΟΣ
|
Τιμῶμαι ὑπὸ πάντων.
(οριστική ενεστώτα)
Ἐτιμώμην ὑπὸ πάντων. (παρατατικός) |
Οἶδα
/ Ἔγνων
→
|
α.
(Ἐγὼ) οἶδα / ἔγνων τιμώμενος ὑπὸ πάντων.
|
Τιμηθήσομαι ὑπὸ πάντων.
(οριστική μέλλοντα) |
Οἶδα
/ Ἔγνων
→
|
β.
(Ἐγὼ) οἶδα / ἔγνων τιμηθησόμενος ὑπὸ πάντων.
|
ἐτιμήθην ἂν
ὑπὸ πάντων.
(δυνητική οριστική αορίστου) |
Οἶδα
/ Ἔγνων
→
|
γ.
(Ἐγὼ) οἶδα / ἔγνων τιμηθεὶς ἂν ὑπὸ πάντων.
|
Τετιμημένος
εἴην
ἂν ὑπὸ πάντων.
(δυνητική ευκτική παρακειμένου) |
Οἶδα
/ Ἔγνων
→
|
δ.
(Ἐγὼ) οἶδα / ἔγνων τετιμημένος ἂν ὑπὸ πάντων.
|
Η κατηγορηματική μετοχή του πλαγίου λόγου, όταν είναι συνημμένη στο αντικείμενο του ρήματος εξάρτησης, τίθεται σε πλάγια πτώση και συμφωνεί με το υποκείμενό της σε γένος, αριθμό και πτώση:
ΠΙΝΑΚΑΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥ ΕΥΘΕΟΣ ΛΟΓΟΥ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ.
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ
|
ΡΗΜΑ
ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ
|
ΠΛΑΓΙΟΣ
ΛΟΓΟΣ
|
Κῦρος
ἐν Κιλικίᾳ ἐστι. (οριστική ενεστώτα)
Κῦρος ἐν Κιλικίᾳ ἦν. (παρατατικός) |
Γιγνώσκομεν
/ Ἔγνωμεν
→
|
ε.
Γιγνώσκομεν / Ἔγνωμεν Κῦρον ἐν Κιλικίᾳ ὄντα.
|
Κῦρος
ἐν Κιλικίᾳ ἂν ἐγένετο.
(δυνητική οριστική αορίστου) |
Γιγνώσκομεν
/ Ἔγνωμεν
→
|
στ.
Γιγνώσκομεν / Ἔγνωμεν Κῦρον ἐν Κιλικίᾳ ἂν γενόμενον.
|
Κῦρος
ἐν Κιλικίᾳ ἂν γεγονὼς εἴη.
(δυνητική ευκτική παρακειμένου) |
Γιγνώσκομεν
/ Ἔγνωμεν
→
|
ζ.Γιγνώσκομεν
/ Ἔγνωμεν Κῦρον ἐν Κιλικίᾳ ἂν γεγονότα.
|
ii.
Η κύρια πρόταση επιθυμίας στον πλάγιο λόγο.
Η κύρια πρόταση επιθυμίας στον πλάγιο λόγο μετατρέπεται σε κάθε περίπτωση σε τελικό απαρέμφατο.
Εξαρτάται από ρήματα βουλητικά, προτρεπτικά, αποτρεπτικά, παραχωρητικά, απαγορευτικά, αποπειρατικά, δυνητικά, διστακτικά κ.λπ.
|
Παρατήρηση:
Kατά τη μετατροπή του ευθέος λόγου σε απαρέμφατο ελέγχουμε αν έχουμε ταυτοπροσωπία (π.χ. γ) ή ετεροπροσωπία (π.χ. α, β, δ).
Kατά τη μετατροπή του ευθέος λόγου σε απαρέμφατο ελέγχουμε αν έχουμε ταυτοπροσωπία (π.χ. γ) ή ετεροπροσωπία (π.χ. α, β, δ).
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ
|
ΡΗΜΑ
ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ
|
ΠΛΑΓΙΟΣ
ΛΟΓΟΣ
|
α.
Λέγετε ταῦτα τοῖς στρατιώταις.
β. Ἀκούσατε τοῦ ἀνδρός. |
ἐκέλευε
→
παραινεῖ → |
α.
Οὗτος ἐκέλευε αὐτοὺς λέγειν ταῦτα τοῖς στρατιώταις.
β. Οὗτος παραινεῖ σφίσιν ἀκοῦσαι τοῦ ἀνδρός. |
γ. Εἴην εὐτυχής.
δ. Γένοισθε εὐτυχεῖς. |
Εὔχομαι
→
Ηὐχόμην → |
γ.
Εὔχομαι εὐτυχὴς εἴναι.
δ. Ηὐχόμην αὐτοῖς γενέσθαι εὐτυχεῖς. |
iii.
Οι ευθείες ερωτηματικές προτάσεις στον πλάγιο λόγο.
Οι ευθείες ερωτηματικές προτάσεις μετατρέπονται στον πλάγιο λόγο σε πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις.
Εξαρτώνται από ρήματα ερωτηματικά, γνωστικά, λεκτικά, δεικτικά, σκέψης, φροντίδας, απόπειρας, προσοχής.
|
Δηλαδή:
ΕΥΘΕΙΕΣ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
|
ΡΗΜΑ
ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ
|
ΠΛΑΓΙΕΣ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
|
Τὶς
ποιεῖ ταῦτα;
|
ἐρωτᾷ
→
ἠρώτα → |
α.
Οὗτος ἐρωτᾷ ὅστις ποιεῖ ταῦτα.
β. Οὗτος ἠρώτα ὅστις ποιοῖ/ποιοίη ταῦτα. |
Παραδῶμεν Κορινθίοις
τὴν πόλιν;
|
ἐρωτῶσι
→
ἠρώτων → |
γ.
Τὸν θεὸν ἐρωτῶσι εἰ παραδῶσιν Κορινθίοις τὴν πόλιν.
δ. Τὸν θεὸν ἠρώτων εἰ παραδοῖεν Κορινθίοις τὴν πόλιν. |
Παρατήρηση:
Μερικές φορές διατηρούν την απορηματική υποτακτική και μετά από ρήμα εξάρτησης ιστορικού χρόνου, όταν προβάλλεται κάτι ασαφές ή αβέβαιο και εκφράζεται η γνώμη του υποκειμένου της δευτερεύουσας πρότασης.
π.χ
Μερικές φορές διατηρούν την απορηματική υποτακτική και μετά από ρήμα εξάρτησης ιστορικού χρόνου, όταν προβάλλεται κάτι ασαφές ή αβέβαιο και εκφράζεται η γνώμη του υποκειμένου της δευτερεύουσας πρότασης.
π.χ
.
ΕΥΘΕΙΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ
|
ΡΗΜΑ ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ
|
ΠΛΑΓΙΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ
|
Κατακαύσωμεν αὐτοὺς ἢ τί
ἄλλο χρησώμεθα;
|
ἐβουλεύοντο →
|
ε.
Οὗτοι ἐβουλεύοντο εἴτε κατακαύσωσιν αὐτοὺς ἢ τί ἄλλο χρήσωνται.
|
ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ
ΠΛΑΓΙΟΥ ΛΟΓΟΥ ΣΕ ΕΥΘΥ
Κατά τη μετατροπή του πλάγιου λόγου σε
ευθύ η εξαρτημένη πρόταση ή ο εξαρτημένος όρος μετατρέπονται σε κύρια
πρόταση.
Η μετατροπή του πλάγιου λόγου σε ευθύ πραγματοποιείται σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα:
Η μετατροπή του πλάγιου λόγου σε ευθύ πραγματοποιείται σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα:
ΠΛΑΓΙΟΣ
ΛΟΓΟΣ
|
(ΜΕΤΑΤΡΕΠΕΤΑΙ
ΣΕ)
|
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ
|
Ειδική
Πρόταση.
π.χ. Λέγει ὡς ὑβριστής εἰμι. |
→
→ |
Κύρια
πρόταση κρίσεως.
Ὑβριστὴς εἶ. |
Ειδικό
Απαρέμφατο.
π.χ. Ἀστυάγης ἤκουε τὸν παῖδα καλὸν κἀγαθὸν εἶναι. |
→
→ |
Κύρια
πρόταση κρίσεως.
Ὁ παῖς καλὸς κἀγαθός ἐστι. |
Κατηγορηματική
μετοχή.
π.χ. Ἔδειξαν ἑτοῖμοι ὄντες. |
→
→ |
Κύρια
πρόταση κρίσεως.
Ἑτοῖμοι ἐσμέν. |
Τελικό
απαρέμφατο.
π.χ. Ὁ σοφιστὴς ἠνάγκασεν ἡμᾶς ὁμολογεῖν. |
→
→ |
Κύρια
πρόταση επιθυμίας.
Ὁμολογεῖτε. |
Πλάγια
ερωτηματική πρόταση.
π.χ. Ἠρώτησε ὅστις ἀφίκοιτο. |
→
→ |
Ευθεία
ερωτηματική πρόταση.
Τίς ἀφίκετο; |
Παρατηρήσεις:
Κατά την μετατροπή του πλάγιου λόγου σε ευθύ:
Κατά την μετατροπή του πλάγιου λόγου σε ευθύ:
- Παραλείπονται:
α. Το ρήμα εξάρτησης (καθώς και το υποκείμενό του, αν δίδεται).
β. Οι ειδικοί σύνδεσμοι «ὅτι», «ὡς» (όταν πρόκειται για ειδική πρόταση).
γ. Το ερωτηματικό «εἰ» (όταν εισάγει πλάγια ερωτηματική πρόταση). - Mετατρέπονται:
- το πρόσωπο του ρήματος:
π.χ. Λέγει ὡς ὑβριστής εἰμι. → Ὑβριστὴς εἶ. - οι προσωπικές,
επαναληπτικές, αυτοπαθείς και κτητικές αντωνυμίες:
π.χ. Φησὶ γὰρ ὁ κατήγορος οὐ δικαίως με λαμβάνειν τὸ παρὰ τῆς πόλεως ἀργύριον → Οὐ δικαίως οὗτος λαμβάνει τὸ παρὰ τῆς πόλεως ἀργύριον.
Εἶπε δὲ ὅτι εὐθὺς ἀποπέμψει αὐτόν. → Εὐθὺς ἀποπέμψω σε.
Σεύθης δέ φησιν͵ ἂν πρὸς ἐκεῖνον ἴητε͵ εὖ ποιήσειν ὑμᾶς. → Ἂν πρὸς ἐμὲ ἴητε͵ εὖ ποιήσω ὑμᾶς. - οι αναφορικές αντωνυμίες
και επιρρήματα σε ερωτηματικές αντωνυμίες και επιρρήματα:
π.χ. Οὐκ ἔχω ὅ, τι σοι ἀποκρίνωμαι. → Τί σοι ἀποκρίνωμαι;
Ἀποροῦσι δ᾽ ὅπως ποιήσουσιν. → Πῶς ποιήσομεν;
- Η έγκλιση του ρήματος ή ο
ρηματικός τύπος:
Διατηρείται
και στον ευθύ λόγο:
|
Παραδείγματα:
|
Η
οριστική
|
Λέγει
ὡς ὑβριστής εἰμι. → Ὑβριστὴς εἶ.
|
Η
δυνητική ευκτική
|
Ἐβουλεύοντο πῶς ἂν τὴν μάχην ποιήσαιντο. → Πῶς ἂν τὴν μάχην ποιησαίμεθα;
|
Η
δυνητική οριστική
|
Ἔλεγεν ὅτι κρεῖττον ἂν ἦν αὐτῷ ἀποθανεῖν. → Κρεῖττον ἂν ἦν μοι ἀποθανεῖν.
|
Η
απορηματική υποτακτική
|
Ἠπόρει
ὅ, τι εἴπῃ. → Τί εἴπω;
|
Μετατρέπεται
στον ευθύ λόγο:
|
Παραδείγματα:
|
|
Η
ευκτική
του πλαγίου λόγου → |
σε
οριστική
(πρόταση κρίσεως)
|
Πλάγιος
λόγος:
Ἔλεγον ὅτι βασιλεὺς σφίσι φίλος ἔσοιτο.
→ Ευθύς λόγος: Βασιλεὺς ὑμῖν φίλος ἔσται. |
ή
υποτακτική
(πρόταση επιθυμίας)
|
Πλάγιος
λόγος:
Ἠρώτων τίνος ἕνεκα πολεμήσοιεν.
→ Ευθύς λόγος: Τίνος ἕνεκα πολεμήσομεν; |
|
Το
ειδικό απαρέμφατο →
|
σε
οριστική
|
Πλάγιος
λόγος:
Αἰγινῆται ἔλεγον οὐκ εἶναι αὐτόνομοι κατὰ τὰς σπονδάς.
→ Ευθύς λόγος: Οὐκ ἐσμὲν αὐτόνομοι κατὰ τὰς σπονδάς. |
Το
τελικό απαρέμφατο →
|
σε
προστακτική ή υποτακτική
|
Πλάγιος
λόγος:
Οὗτοι ἐκέλευσαν παραδοῦναι πόλιν καὶ οἰκίας τοῖς Λακεδαιμονίοις.
→ Ευθύς λόγος: Πόλιν καὶ οἰκίας παράδοτε τοῖς Λακεδαιμονίοις. → Ευθύς λόγος: Πόλιν καὶ οἰκίας παραδῶτε τοῖς Λακεδαιμονίοις. |
Η
κατηγορηματική
μετοχή → |
σε
οριστική
|
Πλάγιος
λόγος:
Ἡμεῖς ἀδύνατοι ὁρῶμεν ὄντες.
→ Ευθύς λόγος: Ἡμεῖς ἀδύνατοι ἐσμέν. |
Το
δυνητικό απαρέμφατο
(απαρέμφατο + ἂν)
και η δυνητική κατηγορηματική μετοχή (μετοχή + ἂν) → |
σε
δυνητική οριστική
|
Πλάγιος
λόγος:
Ἐγίγνωσκε Φίλιππον ἀδικοῦντα ἂν τὴν πόλιν.
→ Ευθύς λόγος: Φίλιππος ἠδίκει ἂν τὴν πόλιν. |
ή
δυνητική ευκτική
|
Πλάγιος
λόγος:
Ἐπὶ τὴν Ἑλλάδα Ἕλλην’ οὐδέν’ ἂν ἐλθεῖν ἡγοῦμαι.
→ Ευθύς λόγος: Ἐπὶ τὴν Ἑλλάδα Ἕλλην οὐδεὶς ἂν ἔλθοι. |
- Οι δευτερεύουσες προτάσεις
(εκτός από τις ειδικές και τις πλάγιες ερωτηματικές) του πλαγίου λόγου
παραμένουν δευτερεύουσες προτάσεις στον ευθύ λόγο.
Διατηρούνται
και στον ευθύ λόγο:
|
Παραδείγματα:
|
Οι
δευτερεύουσες προτάσεις του πλαγίου λόγου (εκτός από τις ειδικές και τις
πλάγιες ερωτηματικές).
|
Θηραμένης
ἀντέκοπτε, λέγων ὅτι οὐκ εἰκὸς εἴη θανατοῦν, εἴ τις ἐτιμᾶτο ὑπὸ τοῦ δήμου.
→
Οὐκ εἰκός ἐστι θανατοῦν, εἴ τις τιμᾶται ὑπὸ τοῦ δήμου. |
Μετατρέπεται
στον ευθύ λόγο:
|
Παραδείγματα:
|
Το
υποθετικό «εἰ» μετατρέπεται σε «ἐάν», όταν ο υποθετικός λόγος
είναι:
α) προσδοκώμενο και β) αόριστη επανάληψη στο παρόν-μέλλον. |
Κῦρος
ἐδήλωσεν ὅτι ἕτοιμοι εἰσὶ μάχεσθαι, εἴ τις ἐξέρχοιτο. →
Ἕτοιμοί ἐσμεν μάχεσθαι, ἐάν τις ἐξέρχηται. |
Σχόλια
http://klasiko-epikouros.blogspot.gr/