Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Ιουλίου 12, 2013

Κράτος προστάτης ή κράτος δυνάστης;

Για κάποιους, δημιουργήθηκε για να προστατέψει τους αδύναμους και να επιβάλλει την κοινωνική ειρήνη, για κάποιους άλλους έγινε για να επιβάλλει με τη βία, τη βούληση κάποιων πάνω σε κάποιους άλλους. Ο λόγος για το κράτος. Δεν είναι τυχαίο, ότι οι πρώτοι που προβληματίστηκαν πάνω στη χρησιμότητά του και στο ρόλο του, ήταν οι Έλληνες. Ο μύθος του Προμηθέα, του πρώτου ανθρώπου, που αμφισβήτησε το μονοπώλιο της αναρχίας και της βίας, που διεκδικούσε ο Δίας μόνο για τον εαυτό του, χαρακτηρίζει τη σχέση των Ελλήνων με το κράτος. Είναι χαρακτηριστική η σκηνή στον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου, όπου το Κράτος και η Βία, οι «υπηρέτες-μηχανισμοί εξουσίας» του Δία, διατάζουν ακόμη και το θεό και γιο του, τον Ήφαιστο, να αλυσοδέσει τον Προμηθέα. Με λίγα λόγια, οι αρχαίοι Έλληνες γνώριζαν ότι το Κράτος και η Βία είναι δυο αναγκαία, αλλά χρήσιμα κακά για την επιβολή του δικαίου και της κοινωνικής ειρήνης, με την προϋπόθεση ότι το μονοπώλιο πάνω σ’ αυτά θα πρέπει να το έχει ένας γιατί διαφορ...

Προτεινόμενο αδίδακτο κείμενο για επεξεργασία

Δεδωκότων , ὦ ἄνδρες δικασταί , τῶν νόμων παραγράψασθαι περὶ ὧν ἄν τις ἀφεὶς καὶ ἀπαλλάξας δικάζηται , γεγενημένων ἀμφοτέρων μοι τούτων πρὸς Πανταίνετον τουτονί , παρεγραψάμην , ὡς ἠκούσατ ’ ἀρτίως , μὴ εἰσαγώγιμον εἶναι τὴν δίκην , οὐκ οἰόμενος δεῖν ἀφεῖσθαι τοῦ δικαίου τούτου , οὐδ ’, ἐπειδὰν ἐξελέγξω πρὸς ἅπασι τοῖς ἄλλοις καὶ ἀφεικότα τοῦτον ἐμαυτὸν καὶ ἀπηλλαγμένον , ἐγγενέσθαι τούτῳ μὴ φάσκειν ἀληθῆ με λέγειν , καὶ ποιεῖσθαι τεκμήριον ὡς , εἴπερ ἐπράχθη τι τοιοῦτον , παρεγραψάμην ἂν αὐτόν , ἀλλ ’ ἐπὶ ταύτης τῆς σκήψεως εἰσελθὼν ἀμφότερ ’ ὑμῖν ἐπιδεῖξαι , καὶ ὡς οὐδὲν ἠδίκηκα τοῦτον καὶ ὡς παρὰ τὸν νόμον μοι δικάζεται . Δημοσθένους  Παραγραφὴ  πρὸς Πανταίνετον 37, 1 Λεξιλόγιο παραγράφομαι: καταγγέλλω ἀρτίως: μόλις ἐξελέγχω: αποδεικνύω ἡ σκῆψις: το πρόσχημα, η πρόφαση Σόνια Σιούτη, φιλόλογος