Σάββατο 25 Ιουλίου 2015

Έκφραση - Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Κριτήριο αξιολόγησης (Ενότητα: Παιδεία)

επιμέλεια θεμάτων: Σόνια Σιούτη

Α. Κείμενο

Εθισμός και ηλεκτρονική παιδεία

     H Βάσω με τη Χαρά ψάχνουν ευκαιρία να αγγίξουν το κινητό τους. Όταν δεν απαγορεύεται, το έχουν στο αθόρυβο και ρίχνουν κλεφτές ματιές. Ο Φοίβος και η Γεωργία δε βλέπουν την ώρα να μπουν στο facebook. Κάποια άλλα, πολύ μικρότερα πιτσιρίκια, παίζουν φανατικά play-station και Nintendo.
   Η ελευθερία του ανθρώπου χάνεται στα δεσμά της τεχνολογίας; Και πού είναι το θέλγητρο της υπέρβασης των ορίων της επικοινωνίας; Βλέπω τα ένστικτα και τις επιθυμίες να «δένονται» με ήχους, εικόνες και συσκευές. Τα όρια, όμως, δε σπάνε και πολύ. Το πιθανότερο είναι να στενεύουν. Όσο περισσότερο πολλαπλασιάζονται οι εικόνες, η φλυαρία και η «ανάπλαση» τω ψευδαισθήσεων, τόσο κλείνει ο κύκλος των ελεύθερων επιλογών. Όσο εντείνεται ο εθισμός στην ευκολία, τόσο αυξάνεται η παραίτηση από τη δοκιμασία και την αναζήτηση.
    Όπως όλες οι γενιές, κι αυτή έχει τις ευκαιρίες και τις δεσμεύσεις της. Έτσι κι αλλιώς, όλες οι εποχές κυλάνε πάνω στην ένταση της δράσης- αντίδρασης, κάποιου ρεύματος. Στη δική μας εποχή, η τεχνολογία γοητεύει και στήνει δίκτυα παντού, δίνοντας απλόχερα σπουδαίες δυνατότητες για έναν δημοκρατικό καταμερισμό της δημιουργίας, αλλά και μεγάλα φάσματα εξάρτησης και δουλείας.
    Για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, ο άνθρωπος έχει στα χέρια του το κλειδί της δικής του προσωπικής φυλακής και, ανυποψίαστος όπως είναι, κλειδώνει πρόθυμα το κελί του. Προσπαθώ να πιάσω το συναίσθημα της ικανοποίησης, όταν τα δάχτυλά τους τρέχουν πάνω στην οθόνη και γράφουν. Γύρω τους, υπάρχει παρέα και την αγνοούν επιδεικτικά. Σαν να θέλουν να το «παίξουν» ανεξάρτητοι και «καλυμμένοι» από άλλους. Κι αν υπάρχει διάθεση για συζήτηση, ποτέ δεν είναι αρκετή η συντροφιά γύρω τους. Πάντα κάτι λείπει και ποτέ δεν είναι εντός ορίων.
    Σε κάθε περίπτωση, ο ηλεκτρονικός εθισμός των νέων ανθρώπων δε διαφέρει σε πολλά από τους άλλους. Σε μερικές περιπτώσεις μάλιστα, είναι πολύ χειρότερος και από τις ουσίες. Προσωπικά, έχω συναντήσει παιδιά που έχουν υποστεί αυτό που κάποιοι ονομάζουν "ηλεκτρονική κατατονία". Οι υπολογιστές, σε συνάρτηση με τη χρήση των κινητών, δημιουργεί έναν κόσμο ευκολίας και προσομοίωσης μιας ιδεατής πραγματικότητας. Η αίσθηση του εύκολου χειρισμού αυτής της πραγματικότητας απαξιώνει τις εμπειρίες του αληθινού βιώματος οι οποίες, βέβαια, δεν προσφέρονται αβασάνιστα. Το αποτέλεσμα είναι να μην αισθάνεται κανείς ευχαρίστηση, όταν απέχει από την τεχνολογία της «προσομοιωμένης» ελευθερίας. Έτσι, οδηγείται στον μηδενισμό και στην παραίτηση και, ακόμα χειρότερα, στο στέγνωμα των συναισθημάτων για τους αληθινούς πρωταγωνιστές της ζωής του.
     Πρόκειται, σίγουρα, για την πιο ανήθικη επίθεση του καταναλωτικού συστήματος με στόχο τον εξανδραποδισμό του ανθρώπου, στο ξεκίνημα της ζωής του. Και όπως και σε τόσα άλλα, το σχολείο παρατηρεί αμέριμνο, απέχοντας από κάθε ευθύνη. Όχι μόνο δεν σπεύδει να προστατεύσει τον μαθητή από το «ξενέρωμα», αλλά υποτάσσεται και το ίδιο σε ένα είδος «τεχνολαγνείας». Θεοποιεί την τεχνολογία διαφημίζοντας, ως πλεονέκτημα αιχμής, διαδραστικούς πίνακες, διαδικτυακές εργασίες και δίκτυα τεχνολογίας. Τις περισσότερες όμως φορές, δεν υπάρχει στοιχειώδης μέριμνα για τη σωστή χρήση όλων αυτών των επιτευγμάτων και ωριμότητα για ανταποδοτικό, δημιουργικό αποτέλεσμα.
    Εκείνο που πρέπει να κάνει το σχολείο δεν είναι να δώσει στους μαθητές ηλεκτρονική εκπαίδευση αλλά, κυρίως, ηλεκτρονική παιδεία. Αυτό έχουν ανάγκη για να χρησιμοποιήσουν τις τεχνολογικές δυνατότητες, με αίσθηση δημιουργίας και όχι αδράνειας. Η χρήση θα πάψει να επιτείνει τον εθισμό, όταν ικανοί άνθρωποι διδάξουν σωστά, μέσα από την εμπειρία, όλες τις νέες τεχνολογίες, μέσα στη σχολική τάξη. Όταν φέρουν την εξωσχολική πραγματικότητα μέσα στην πρακτική επικοινωνία του καθηγητή με τον μαθητή. Το facebook, τα κινητά τηλέφωνα, το διαδίκτυο, οι ψηφιακές εφαρμογές και πολλά άλλα σημαίνοντα του σύγχρονου «γενναίου» κόσμου, ας γίνουν αντικείμενο διδασκαλίας στο μάθημα. Πάνω από όλα όμως, η γνώση, η πληροφορία και η επικοινωνία πρέπει να εξελιχθούν σε δυνατό βίωμα, μέσα από τις κλασικές μεθόδους της μόρφωσης. Αν πρώτα δε μάθω τη σπουδαιότητα της αυτενέργειας, πώς θα χειριστώ το μέσο για να προχωρήσω σε επέκταση των δυνατοτήτων μου;
     To ζητούμενο είναι να καλλιεργήσει ο μαθητής ένα είδος ηλεκτρονικής συνείδησης για να φτάσει στην ωριμότητα των χειρισμών. Η εκπαιδευτική διαδικασία αυτό τον σκοπό πρέπει να υπηρετήσει: Τη συνείδηση της λειτουργικότητας του μέσου και την αίσθηση των ορίων μεταξύ πραγματικού και φασματικού. Ο άνθρωπος φτιάχτηκε από τη φύση έτοιμος να διεκδικήσει την ελευθερία του. Όσοι πασχίζουν να του αρνηθούν τα όπλα της διεκδίκησης, κρύβονται πάντα στη σκιά των καλών και βολικών προθέσεων. Αυτούς έχουμε χρέος να ξεσκεπάσουμε, για το καλό όλων μας. Γιατί το μεγάλο πρόβλημα δεν το έχουν τα ώριμα, δυνατά παιδιά, που κλείνουν το κινητό τους για να απολαύσουν την όμορφη στιγμή, αλλά τα υπόλοιπα που ετοιμάζονται να «στρατευτούν» στις μεγάλες μάζες των ευκολόπιστων «υπηκόων».
 άρθρο του Ανδρέα Ζαμπούκα
πηγή:www.protagon.gr
Β. Ερωτήσεις
1. Να συντάξετε την περίληψη του κειμένου σε μία παράγραφο 80-100 λέξεων.
Μονάδες 25
2. Με βάση το κείμενο που σας δόθηκε να χαρακτηρίσετε τις ακόλουθες θέσεις ως σωστές ή λανθασμένες, σημειώνοντας δίπλα σε καθεμιά τη λέξη Σωστό ή Λάθος:
  • Ο αρθρογράφος τάσσεται εναντίον της τεχνολογίας.
  • Ο αρθρογράφος θεωρεί ότι τα ηλεκτρονικά μέσα περιορίζουν τη δημιουργικότητα  των παιδιών.
  • Η αυτενέργεια είναι αναγκαία για την επέκταση των δυνατοτήτων μας.
  • Το σχολείο πρέπει να καλλιεργήσει ηλεκτρονική συνείδηση στους μαθητές.
  • Η τεχνολογία δεν δημιουργεί παγίδες για τα παιδιά.
Μονάδες 10
3. "Η εκπαιδευτική διαδικασία αυτό τον σκοπό πρέπει να υπηρετήσει: Τη συνείδηση της λειτουργικότητας του μέσου και την αίσθηση των ορίων μεταξύ πραγματικού και φασματικού": Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική.
Μονάδες 5
4. Να επισημάνετε τον/τους τρόπο/τρόπους ανάπτυξης της πέμπτης παραγράφου του κειμένου και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας.
Μονάδες 10

5. Να εντοπίσετε στο κείμενο δύο τρόπους πειθούς και να επισημάνετε τα αντίστοιχα μέσα. Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας.
Μονάδες 5
6. Να γράψετε μία συνώνυμη λέξη για καθεμιά από τις υπογραμμισμένες λέξεις του κειμένου.
Μονάδες 5
Γ. Παραγωγή λόγου
Σε άρθρο το οποίο θα δημοσιευτεί στον διαδικτυακό ιστότοπο του σχολείου σας αναφέρεστε στα χαρακτηριστικά που πιστεύετε πως πρέπει να έχει το σύγχρονο ελληνικό σχολείο, επισημαίνοντας τα μειονεκτήματά του (500-600 λέξεις).
Μονάδες 40


ένα άρθρο τωνκκκκ

Ασκήσεις λατινικών (κείμενα 3, 5, 6, 7, 11, 13)

Επιμέλεια ασκήσεων: Σόνια Σιούτη
Κείμενο 3
Cēpheus et Cassiope Andromedam filiam habent. Cassiope, superba formā suā, cum Nymphis se comparat. Neptūnus irātus ad oram Aethiopiae urget beluam marīnam, quae incolis nocet. Oraculum incolis respondet: «regia hostia deo placet!» Tum Cēpheus Andromedam ad scopulum adligat; belua ad Andromedam se movet. Repente Perseus calceis pennātis advolat; puellam videt et stupet formā puellae. Perseus hastā beluam delet et Andromedam liberat. Cēpheus, Cassiope et incolae Aethiopiae valde gaudent.

1.     Να κλίνεις τους συντελικούς χρόνους των υπογραμμισμένων ρημάτων σε όλες τις εγκλίσεις στην ίδια φωνή.
2.     formā suā: Να κλίνεις τη συνεκφορά και στους δύο αριθμούς.
3.     Να γράψεις όλους τους τύπους του κειμένου που βρίσκονται στην αιτιατική πτώση και να τους μεταφέρεις στην αφαιρετική πτώση του ίδιου αριθμού.
4.     Να κλίνεις όλα τα κύρια ονόματα του κειμένου.
5.     filiam, formā (το 1ο του κειμένου), irātus, incolis, Repente, valde: Να χαρακτηρίσεις συντακτικά τους παραπάνω τύπους του κειμένου.
6.     Να γράψεις τα ρήματα του κειμένου που συντάσσονται με δοτική πτώση.

7.     Να επισημάνεις το φαινόμενο της αυτοπάθειας στο κείμενο και να το εξηγήσεις, επισημαίνοντας αν είναι άμεση/έμμεση.

Κείμενο 5
Silius Italicus, poēta epicus, vir clarus erat. XVII (septendecim) libri eius de bello Punico secundo pulchri sunt. Ultimis annis vitae suae in Campaniā se tenēbat. Multos in illis locis agros possidēbat. Silius animum tenerum habēbat. Gloriae Vergili studēbat ingeniumque eius fovēbat. Eum ut puer magistrum honorābat. Monumentum eius, quod Neapoli iacēbat, pro templo habēbat.

1.     vir clarus: Να γράψεις το επίθετο στην ίδια πτώση και στον ίδιο αριθμό του θηλυκού και του ουδέτερου γένους και το ουσιαστικό στη γενική πτώση του ενικού και του πληθυντικού αριθμού.
2.     pulchri: Να κλίνεις το επίθετο στα τρία γένη και στους δύο αριθμούς.
3.     sunt: Να κλίνεις την προστακτική όλων των χρόνων και να γράψεις τα απαρέμφατα όλων των χρόνων.
4.     magistrum: Να αναγνωρίσεις τον τύπο γραμματικά και να τον κλίνεις στον ίδιο αριθμό.
5.     Να γράψεις όλες τις δευτερεύουσες προτάσεις του κειμένου και να τις χαρακτηρίσεις συντακτικά.
6.     Να χαρακτηρίσεις συντακτικά τους υπογραμμισμένους τύπους του κειμένου.

Κείμενο 6
In eā civitāte, quam leges continent, boni viri libenter leges servant. Lex enim est fundamentum libertātis, fons aequitātis. Mens et animus et consilium et sententia civitātis posita est in legibus. Ut corpora nostra sine mente, sic civitas sine lege non stat. Legum ministri sunt magistrātus, legum interpretes iudices, legum denique omnes servi sumus: sic enim liberi esse possumus.

1.      Να μεταφέρεις τους όρους των παρακάτω προτάσεων στον άλλο αριθμό:
*    boni viri libenter leges servant
*    Mens et animus et consilium et sententia civitātis posita est in legibus.

2.     Να γράψεις όλα τα ουσιαστικά του κειμένου που ανήκουν στην γ’ κλίση και να τα κλίνεις στον αριθμό που βρίσκονται.
3.     eā: Να κλίνεις τον τύπο στο αρσενικό γένος και στους δύο αριθμούς.
4.     omnes: Να αναγνωρίσεις τον τύπο γραμματικά και να τον κλίνεις σε όλα τα γένη.
5.     Να γράψεις όλες τις δευτερεύουσες προτάσεις του κειμένου και να τις χαρακτηρίσεις συντακτικά.
6.     Να χαρακτηρίσεις συντακτικά τους υπογραμμισμένους τύπους του κειμένου.

Κείμενο 7
Caesar propter frumenti inopiam legiōnes in hibernis multis conlocat. Ex quibus quattuor in Nerviis hiemāre iubet et tribus imperat in Belgis remanēre. Legātos omnes frumentum in castra importāre iubet. Milites his verbis admonet: «Hostes adventāre audio; speculatōres nostri eos prope esse nuntiant. Vim hostium cavēre debetis; hostes enim de coilibus advolāre solent et caedem militum perpetrāre possunt».

1.     Να αναγνωρίσεις γραμματικά τους υπογραμμισμένους τύπους του κειμένου.
2.     speculatōres: Να κλίνεις τον τύπο και στους δύο αριθμούς.
3.     Vim: Να γράψεις όλες τις πτώσεις του ενικού αριθμού και τη γενική πτώση του πληθυντικού αριθμού.
4.     Να γράψεις τους αρχικούς χρόνους των ρημάτων που ανήκουν στην Α΄ Συζυγία.
5.     audio: Να κλίνεις όλους τους χρόνους της υποτακτικής και της προστακτικής στην ίδια φωνή.
6.     Να γράψεις όλα τα απαρέμφατα του κειμένου και τα υποκείμενά τους, εξηγώντας αν υπάρχει ταυτοπροσωπία/ετεροπροσωπία.
7.     Milites his verbis admonet: Να συντάξεις όλους τους όρους της παραπάνω πρότασης.

Κείμενο 11
Hannibal, dux Carthaginiensis, VI et XX annos natus, omnes gentes Hispaniae bello superāvit et Saguntum vi expugnāvit. Postea Alpes, quae Italiam ab Galliā seiungunt, cum elephantis transiit. Ubi in Italiā fuit, apud Ticīnum, Trebiam, Trasumēnum et Cannas copias Rōmanōrum profligāvit et delēvit. Populus Rōmānus cladem Cannensem pavidus audīvit. In agro Falerno Hannibal ex insidiis Fabii Maximi se expedīvit. Postquam XIV annos in Italiā complēvit, Carthaginienses eum in Africam revocavērunt. Ibi Hannibal bellum cum Rōmānis componere frustra cupīvit. Denique cum P. Scipiōne apud Zamam dimicāvit, sed Rōmāni victoriam reportavērunt.
1.     omnes gentes: Να κλίνεις τη συνεκφορά και στους δύο αριθμούς.

2.     Alpes, Cannas, copias, insidiis: Ποια είναι η ιδιαιτερότητα κάθε τύπου;
3.     profligāvit, componere: Να κλίνεις την οριστική του παρακειμένου και την υποτακτική του ενεστώτα στην ίδια φωνή.
4.     Να γράψεις όλες τις δευτερεύουσες προτάσεις του κειμένου και να τις χαρακτηρίσεις συντακτικά.
5.     Να χαρακτηρίσεις συντακτικά τους υπογραμμισμένους τύπους του κειμένου. 

Κείμενο 13
Sulpicius Gallus legātus Luci Aemili Pauli erat, qui bellum adversus Persen regem gerēbat. Serēnā nocte subito luna defecerat; ob repentīnum monstrum terror animos militum invaserat et exercitus fiduciam amiserat. Tum Sulpicius Gallus de caeli ratiōne et de stellārum lunaeque statu ac motibus disputāvit eōque modo exercitum alacrem in pugnam misit. Sic liberāles artes Galli aditum ad illustrem illam Pauliānam victoriam dedērunt. Quia ille metum exercitus Rōmāni vicerat, imperātor adversarios vincere potuit!

1.     legātus, Persen, nocte: Να κλίνετε τους τύπους στον αριθμό που βρίσκονται.
2.     gerēbat: Να γράψεις το ίδιο πρόσωπο στους άλλους χρόνους της οριστικής.
3.     terror: Σε ποια κλίση ανήκει ο τύπος; Να τον κλίνεις στον ίδιο αριθμό.
4.     liberāles artes: Να κλίνετε τη συνεκφορά στον ίδιο αριθμό.
5.     illam: Να κλίνεις τον τύπο στα τρία γένη και στους δύο αριθμούς.
6.     potuit: Να κλίνεις όλους τους χρόνους της υποτακτικής και της οριστική του παρακειμένου.
7.     Να χαρακτηρίσεις συντακτικά τους υπογραμμισμένους τύπους.