Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Ιουλίου 25, 2013

Ο φθόνος των Ελλήνων

Οι Έλληνες είμαστε ένας παράξενος λαός. Έχουμε την τάση να υμνούμε ψεύτικους ήρωες την ίδια ώρα που τους πραγματικούς μας ήρωες τους στέλνουμε στη φυλακή ή στην εξορία. Η ιστορία αρχίζει ήδη από τα αρχαία χρόνια. Ο στρατηγός Μιλτιάδης πέθανε στη φυλακή από γάγγραινα ενώ μετά θάνατον ο γιός του Κίμωνας πλήρωσε το ποσό που απαιτείτο για να αποφυλακιστεί ο πατέρας του. Ο Σωκράτης υποχρεώθηκε να πιεί το κώνιο αρνούμενος να μην υπακούσει στο νόμο της πόλης του που τον αδικούσε!!! Ο Αριστοτέλης εκδιώχθηκε από την Αθήνα. Ο Κολοκοτρώνης φυλακίστηκε δυο φορές με τη δεύτερη φορά να έρχεται αντιμέτωπος ακόμα και με τη θανατική ποινή. Ο Αριστείδης ο Δίκαιος έγραψε ο ίδιος το δικό του όνομα στο όστρακο ενός χωρικού που του ζήτησε να γράψει το όνομα του Αριστείδη χωρίς να γνωρίζει πως τον είχε μπροστά του. Χωρίς να του αποκαλύψει το όνομά του ο Αριστείδης ρώτησε το χωρικό τι του έχει κάνει αυτός ο Αριστείδης και θέλει να τον εξοστρακίσει. Ο χωρικός απάντησε «Τίποτα. Με ενοχλεί που ...

Λεξιλογικές ασκήσεις νεοελληνικής γλώσσας

      Να δοθούν συνώνυμα των παρακάτω λέξεων :       συνονθύλευμα       αμάλγαμα       ευπροσήγορος       συνέχω       εκστασιάζομαι       παραθέτω       αναπόδραστος       παρωθώ       δημαγωγία       αιτιοκρατία       διανοούμενος       αυτάρκεια       ερίζω       εντελέχεια       ενδελέχεια       κατηγορηματικός       ενάργεια       συμβιβάζομαι       Να οριστούν σύντομα οι παρακάτω λέξεις :       παιδεία-εκπαίδευση-αγωγή...

Γλωσσομάθεια

Η γλωσσομάθεια καθίσταται αναγκαία διότι : προσφέρει επιπλέον εφόδια και προσόντα και άρα καθίσταται ευκολότερη η επαγγελματική αποκατάσταση διευρύνει τους πνευματικούς μας ορίζοντες και δίνει διέξοδο στη φιλομάθειά μας αυξάνει τις δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης της χώρας μας και παράλληλα διευκολύνει τα ταξίδια και την επαφή με διαφορετικές αντιλήψεις, ήθη , έθιμα και τρόπους ζωής Παράλληλα πρέπει να προστατεύσουμε την ελληνική γλώσσα γιατί : είναι ένα ζωντανό στοιχείο της εθνικής μας ταυτότητας θεωρείται από τις πιο πλούσιες και θεμελιώδεις  γλώσσες στον κόσμο , αφού ακόμη και σήμερα προσφέρει το υλικό που απαιτείται για να οριστούν διεθνώς νέες έννοιες είναι μία δύναμη αντίστασης στον κίνδυνο πολιτισμικής και εθνικής αφομοίωσης από τους οικονομικά και τεχνολογικά ισχυρούς λαούς Για να πετύχουμε τους στόχους αυτούς απαιτείται : Α. Σε ό,τι αφορά τη γλωσσομάθεια : ουσιαστική διδασκαλία...

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ – ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ Τονίζεται  το πρόσωπο ή το πράγμα που ενεργεί. Το γραμματικό υποκείμενο (δηλαδή το υποκείμενο της πρότασης )  ταυτίζεται με το πραγματικό υποκείμενο ( δηλαδή αυτό που ενεργεί. Τονίζεται το αποτέλεσμα της ενέργειας του υποκειμένου , δηλαδή η πράξη αυτή καθεαυτή. Το πραγματικό υποκείμενο γίνεται ποιητικό αίτιο και το αντικείμενο της πράξης παίρνει τη θέση του γραμματικού υποκειμένου.   ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ                  Υ                  Ρ                        Α ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ : Ο δάσκαλος διαπαιδαγωγεί τους μαθητές.                       ...

Η οργάνωση του λόγου και η πειθώ

Πολλές φορές στην καθημερινή ζωή ζητείται από τους ανθρώπους όλων των   ηλικιών,φύλων, κοινωνικών θέσεων ή επαγγελμάτων να εκφράσουν και να στηρίξουν τη δική τ ους θέση, την άποψη που έχουν σχηματίσει για διάφορα θέματα. Ακολούθως,καλούνται να παρουσιάσουν τις πεποιθήσεις τους, κοιτάζοντας και εξετάζοντας τα θέματα/πράγματα/προβλήματα από τη δική τους οπτική γωνία. Πρέπει παράλληλα να είναι σε θέση να στηρίξουν τις απόψεις τους και να πείθουν για την ορθότητά τους, να πείθουν δηλαδή τ ους ακροατές ή τους αναγνώστες τους για ποιους λόγους αυτά που υποστηρίζουν είναι όπως τα αντιλαμβάνονται οι ίδιοι. Πρέπει λοιπόν να αιτιολογούν τις θέσεις τους. Σε μια τέτοια περίπτωση θα πρέπει να βρουν το αποδεικτικό τους υλικό ( σκέψεις, επιχειρήματα, συλλογισμούς, παραδείγματα, γεγονότα, περιστατικά κ.τ.λ.) και ύστερα να το κατατάσσουν οργανώνοντάς το πειστικά πάνω σε ένα (οικο)δομικό σχέδιο. Η τέχνη να πείθεις για τις απόψεις σου είναι πανάρχαια και φτάνει ως εμάς από την αρχαία Ελλά...

Συνοχή

ΣΥΝΟΧΗ : είναι η μορφική σύνδεση προτάσεων , περιόδων ή παραγράφων ενός κειμένου η οποία επιτυγχάνεται με : §          διαρθρωτικές λέξεις / φράσεις §          αντωνυμίες §          επαναλήψεις λέξεων ή φράσεων §          συνώνυμα ΑΛΛΗΛΟΥΧΙΑ : είναι η νοηματική σύνδεση προτάσεων , περιόδων ή παραγράφων ενός κειμένου . Μπορεί να είναι : §          λογική : όταν τα στοιχεία ακολουθούν στη διάταξή τους δικές τους εσωτερικές σχέσεις ( π.χ. αντίθεση , αίτιο – αποτέλεσμα κ.λπ. ) §          χρονολογική : όταν τα στοιχεία ακολουθούν στη διάταξή τους τον άξονα του χρόνου ( π.χ. παρελθόν – παρόν κ.λπ. ) §          τοπική : όταν τα στοιχεία ακολουθούν στη διάταξή τους τον άξονα του τόπου ( π.χ. ασ...

Αναφορική και ποιητική λειτουργία της γλώσσας

Η γλώσσα με τις λέξεις και τους κανόνες της αποτελεί ένα ενεργό εργαστήριο που παράγει λόγο. Όσο πιο πιστά τηρούνται οι κανονισμοί, τόσο πιο ομαλή είναι η λειτουργία και πιο πλούσια η παραγωγή. Συχνά, όμως, στη λογοτεχνία (ιδιαίτερα στην ποίηση), χρησιμοποιείται η γλώσσα με τέτοιο τρόπο, ώστε να δημιουργείται η εντύπωση ότι παραβιάζονται οι κανονισμοί. Οι ποιητές δηλαδή, για να εκφραστούν, πλάθουν μέσα στην ευρύτερη γλώσσα μια δική τους γλώσσα που ακολουθεί τους κανόνες μιας δικής τους «Ποιητικής Γραμματικής». Έτσι, η γλώσσα λειτουργεί με πολλούς τρόπους, για να καλύψει τις πολλές ανάγκες του ανθρώπου. Από τους τρόπους αυτούς οι λογοτέχνες και οι γλωσσολόγοι επισημαίνουν κυρίως δύο: την αναφορική λειτουργία της γλώσσας και την ποιητική της λειτουργία. Αναφορική λειτουργία της γλώσσας Στην αναφορική λειτουργία η πράξη επικοινωνίας αναφέρεται κυρίως στον πραγματικό κόσμο ή στην αντίληψη που έχουμε γι’ αυτόν. Ο δέκτης δηλαδή του μηνύματος δέχεται κάποια πληροφορία από τον π...