Δευτέρα 17 Αυγούστου 2015

Έκφραση - Έκθεση Γ' Λυκείου - Κριτήριο αξιολόγησης: Ενότητα: Βία-Εγκληματικότητα



 Επιμέλεια θεμάτων: Σόνια Σιούτη

Α. Κείμενο: Νεανική παραβατικότητα και σχολική βία

   Πολυετείς επιστημονικές έρευνες απέδειξαν ότι οι οικογένειες, των νεαρών παραβατών έχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά. Το ένα χαρακτηριστικό είναι, ότι συνήθως πρόκειται για φτωχές οικογένειες. Ωστόσο, δεν είναι μόνον η φτώχεια που προκαλεί την εγκληματικότητα. Πολύ συχνά η φτώχεια ωθεί τους νέους να ξεπεράσουν άλλους συνομηλίκους τους από εύπορες οικογένειες και να μεγαλουργήσουν. 

    Για να υπάρξει η πιθανότητα τέλεσης εγκληματικών πράξεων, πρέπει να υπάρξει ένας συνδυασμός φτώχειας, εγκληματικού παρελθόντος της ίδιας της οικογένειας και έλλειψης ελέγχου των γονέων προς το παιδί. Πρέπει, δηλαδή, να συμπέσουν ταυτόχρονα τρεις παράγοντες προκειμένου να υπάρξει σοβαρή πιθανότητα να εκδηλώσει κάποιος ανήλικος παραβατική συμπεριφορά. 

    Οι ανήλικοι με παραβατικό ιστορικό (π.χ. τέλεση κλοπών, πρόκληση επεισοδίων στα γήπεδα και φθοράς ξένης ιδιοκτησίας), παρουσιάζουν αντίστοιχα προβλήματα στην οικογένεια και το σχολείο, με αποτέλεσμα να καταφεύγουν σε παραβατικές ομάδες, προκειμένου να αναπληρώσουν εκεί την ανθρώπινη επικοινωνία και την αναγνώριση που τους λείπει. 

   Έχει αποδειχθεί ότι ο χαλαρός έλεγχος στο πλαίσιο της οικογένειας και η έλλειψη επικοινωνίας, ανάμεσα στον γονιό και στο παιδί, ευνοούν την παραβατικότητα. Εάν λείπει αυτό το στοιχείο της επικοινωνίας με τους γονείς, αντίστοιχα το παιδί αδιαφορεί για το σχολείο και εμπλέκεται σε ομάδες άλλων νεαρών, που μπορεί να εκδηλώσουν παραβατική συμπεριφορά. 

  Η εγκληματολογική έρευνα, αναφορικά με τους έφηβους παραβάτες στα σχολεία, έχει αποδείξει ότι πρόκειται κυρίως για αγόρια, μέσης ηλικίας. Η οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους εμφανίζεται γενικά να είναι αρκετά καλή, καθώς εργάζονται συνήθως και οι μητέρες τους, αλλά περιστασιακά και οι ίδιοι. 


    Οι παραβατικές παρέες των νέων σχολικής ηλικίας είναι σχετικά πολυμελείς και στελεχώνονται κυρίως με άτομα του ιδίου φύλου. Τα μέλη της παρέας προέρχονται κυρίως από το σχολείο, αλλά επίσης από τη γειτονιά, το χώρο εργασίας και τους τόπους νυκτερινής διασκέδασης. Στην παρέα μετέχουν συνήθως για να βρουν φίλους, χωρίς να έχουν συνήθως κάποιον αρχηγό ή ιεραρχική δομή, ώστε να μπορεί να γίνει λόγος για «συμμορίες ανηλίκων». 

   
   Οι έφηβοι παραβάτες επιδίδονται συχνά σε αντισυμβατικές ενέργειες, όπως αγορά, πώληση και χρήση ναρκωτικών ουσιών, πρόκληση ζημιών σε σχολικό χώρο, κλοπές σε κατάστημα, επεισόδια στο γήπεδο, συμπλοκές με τρίτους, φθορές ξένης ιδιοκτησίας, κλοπές χρήσης ή εξαρτημάτων μεταφορικού μέσου, απειλές κατά συνομηλίκων, διαρρήξεις κατοικιών και αυτοκινήτων, πώληση κλοπιμαίων, κλπ. 

   Για να προληφθεί μια μελλοντική έξαρση της παραβατικότητας των ανηλίκων πρέπει -μεταξύ άλλων- να δοθούν περισσότερες ευκαιρίες στους νέους ανθρώπους, να επαναπροσδιορισθούν οι στόχοι της νέας γενιάς και να διασφαλισθούν τα μέσα για την επίτευξή τους, να μειωθεί η ανεργία, να ενσωματωθούν οι μειονοτικές ομάδες του πληθυσμού, να στηριχθούν οι θεσμοί της οικογένειας και του σχολείου και να οικοδομηθεί μια κοινωνία συνοχής και αλληλεγγύης. Μια δίκαιη και ανοιχτή κοινωνία για όλους. 

________
Άγγελος Τσιγκρής* 
δημοσίευση στο www.tovima.gr (6/3/2012)
Ο Άγγελος Τσιγκρής έχει διατελέσει εκπρόσωπος της χώρας μας στο Δίκτυο Πρόληψης της Εγκληματικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στη Μόνιμη Αντιπροσωπία του ΟΗΕ για την Πρόληψη του Εγκλήματος και την Ποινική Δικαιοσύνη.

Β. Ερωτήσεις

  • Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε μία παράγραφο 100 - 120 λέξεων.
Μονάδες 25
  • "Έχει αποδειχθεί ότι ο χαλαρός έλεγχος στο πλαίσιο της οικογένειας και η έλλειψη επικοινωνίας, ανάμεσα στον γονιό και στο παιδί, ευνοούν την παραβατικότητα."
Να αναπτύξετε την παραπάνω άποψη σε μία παράγραφο με τη μέθοδο της αιτιολόγησης.
Μονάδες 10
  • Ποιοι είναι οι τρόποι ανάπτυξης της πρώτης και της έβδομης παραγράφου; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με συγκεκριμένα στοιχεία του κειμένου. 
Μονάδες 10

  •    " Για να προληφθεί μια μελλοντική έξαρση της παραβατικότητας των ανηλίκων πρέπει -μεταξύ άλλων- να δοθούν περισσότερες ευκαιρίες στους νέους ανθρώπους, να επαναπροσδιορισθούν οι στόχοι της νέας γενιάς και να διασφαλισθούν τα μέσα για την επίτευξή τους, να μειωθεί η ανεργία, να ενσωματωθούν οι μειονοτικές ομάδες του πληθυσμού, να στηριχθούν οι θεσμοί της οικογένειας και του σχολείου και να οικοδομηθεί μια κοινωνία συνοχής και αλληλεγγύης. Μια δίκαιη και ανοιχτή κοινωνία για όλους ": Να μετατρέψετε την παθητική σύνταξη σε ενεργητική.
Μονάδες 5

  • Να γράψετε μία συνώνυμη λέξη για καθεμιά από τις υπογραμμισμένες λέξεις του κειμένου.
Μονάδες 10

Γ. Παραγωγή λόγου
Σε μία ημερίδα που λαμβάνει χώρα στο σχολείο σας με θέμα "Νέοι και παραβατικότητα" εκφωνείτε μία ομιλία, ως πρόεδρος του δεκαπενταμελούς συμβουλίου του σχολείου σας. Αναλύετε τους λόγους για τους οποίους βρίσκονται σε έξαρση τα φαινόμενα της νεανικής βίας και επισημαίνετε συγκεκριμένους τρόπους με τους οποίους αυτά θα μπορούσαν να εξαλειφθούν (550-600 λέξεις).


Μονάδες 40

Λεξιλογική άσκηση: Πλάτωνα Πρωταγόρας - ενότητα 6η



      
     Επιμέλεια άσκησης: Σόνια Σιούτη

  Να γράψετε την ετυμολογία και στη συνέχεια πέντε ομόρριζες λέξεις, απλές ή σύνθετες, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας, για καθέναν από τους ακόλουθους τύπους του κειμένου.



θυμοῦται
νουθετεῖ
κτητῆς
οὔσης
ἐθέλεις.
ἐννοῆσαι 
κολάζειν
δύναται
ἡγοῦνται
τιμωρεῖται
ἐπιχειρῶν
παρεληλυθότος
ἀγένητον
θείη
ἰδὼν
ἰδίᾳ 
πολῖται
λόγον
ἀποδέχονται
σκυτοτόμου
συμβουλεύοντος
ἀποδέδεικται
φαίνεται

Λεξιλογικές ασκήσεις: Πλάτωνα Πρωταγόρας - ενότητα 5η

    Επιμέλεια ασκήσεων: Σόνια Σιούτη

     1. νουθετοῦσιν: Να αναλύσετε τον τύπο στα συνθετικά του και με κάθε συνθετικό να γράψετε πέντε ομόρριζες λέξεις της νέας ελληνικής, απλές ή σύνθετες.

    2. εἰδῶσιν: Σε ποιο ρήμα ανήκει ο τύπος αυτός; Να γράψετε δέκα τουλάχιστον ομόρριζες λέξεις της νέας ελληνικής.

   3. Να εντοπίσετε στο κείμενο τους τύπους που συγγενεύουν ετυμολογικά με τις ακόλουθες λέξεις:
·         αριστοκράτης:
·         εχέφρων:
·         χειροποίητος:
·         συνεκτικότητα:
·         γεγονός:
·         σεβάσμιος:
·         απόπειρα:
·         δείγμα:
·         επίτοκος:
·         ακόλαστος:


    4. συλλήβδην: Να γράψετε δεκαπέντε ομόρριζες λέξεις με το δεύτερο συνθετικό του τύπου που σας δόθηκε.

Λεξιλογικές ασκήσεις: Πλάτωνα Πρωταγόρας - ενότητα 4η

    Επιμέλεια ασκήσεων: Σόνια Σιούτη

      1.      Να κατατάξετε τις ακόλουθες λέξεις στον πίνακα με κριτήριο την ετυμολογική συγγένειά τους. Τέσσερις λέξεις περισσεύουν: βουλευτής, δέος, ουσιαστικό, ευρεσιτεχνία,  θέληση, άφατος, εξεύρεση, φήμη, τοποθέτηση, θεσμός, επιτόκιο, συντεχνία, εισιτήριο, ευφάνταστος, παροντικός, οντότητα, προσθήκη, συμβουλευτικός, εφεύρεση, βούληση.

τέχνῃ






ηὕρετο






ἦν






δείσας






ἔφη






θές






συμβουλήν







      2.      Να εντοπίσετε στο κείμενο τουλάχιστον έναν τύπο που συγγενεύει ετυμολογικά με καθεμιά από τις ακόλουθες λέξεις:

·         διάδημα:
·         προίκα:
·         τοκετός:
·         διασκεδαστικός:
·         δωσίλογος:
·         εξοικονόμηση:
·         εκεχειρία:
·         δεισιδαιμονία:
·         αρμός:

·         ακροβάτης: