Τετάρτη 28 Αυγούστου 2013

Εισαγωγή αθλητών με αγωνιστικές διακρίσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
 
Έχοντας υπόψη:
1) Τις διατάξεις του άρθρου 2 του Ν. 2525/1997 (ΦΕΚ 188/τ.Α΄/1997) «Ενιαίο Λύκειο, πρόσβαση των αποφοίτων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και άλλες διατάξεις», όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις των Ν. 2909/2001 (ΦΕΚ 90/τ.Α΄/2001) και Ν. 2986/2002 (ΦΕΚ 24/τ.Α΄/2002 ) και ισχύει.
2) Τις διατάξεις α) του άρθρου 34 του Ν. 2725/1999 (ΦΕΚ 121/Α΄/17.06.1999), όπως αυτό αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 8 του άρθρου 18 του Ν. 3708/2008 (ΦΕΚ 210/Α΄/08.10.2008) και στη συνέχεια τροποποιήθηκε με το άρθρο 38 του Ν. 4115/2013 (ΦΕΚ 24/τ.Α΄/30.01.2013) και β) της παρ. 12α του άρθρου 18 του Ν. 3708/2008 (ΦΕΚ 210/ Α΄/08.10.2008) όπως αυτή αντικαταστάθηκε με την παρ. Γ2 του άρθρου 45 του Ν. 3773/2009 (ΦΕΚ 120/Α΄/21.07.2009.
3) Τις διατάξεις του Ν. 3475/2006 (ΦΕΚ 146/τ.Α΄/2006) «Οργάνωση και λειτουργία της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
4) Τις διατάξεις του άρθρου 17 του Ν. 3748/2009 (ΦΕΚ 29/τ.Α΄/2009) «Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των κατόχων απολυτηρίου Επαγγελματικού Λυκείου και άλλες διατάξεις».
5) Τις διατάξεις του άρθρου 35 του Ν. 3794/2009 (ΦΕΚ 156/τ.Α΄/2009).
6) Τις διατάξεις της με αριθ. Φ.253/28934/Β6/2006 (ΦΕΚ 1581/τ.Β΄/2006) υπουργικής απόφασης «Πρόσβαση των κατόχων απολυτηρίου Ενιαίου Λυκείου ή άλλου τύπου Λυκείου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
7) Τις διατάξεις της με αριθ. Φ.151/122732/Β6/2010 (ΦΕΚ 1612/τ.Β΄/2010) κοινής υπουργικής απόφασης (Κ.Υ.Α.) με θέμα «Καθορισμός οργάνων, τρόπου και διαδικασίας διαπίστωσης σοβαρών παθήσεων υποψηφίων για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» όπως τροποποιήθηκε και ισχύει
8) Tην με αριθμ. 90595/ΣΤ5/5−7−2013 (Φ.Ε.Κ. 1667/τ.Β΄/ 5−7−2012) απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Παιδείας με θέμα «Καθορισμός αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Παιδείας και Θρησκευμάτων, Κωνσταντίνο Γκιουλέκα και Συμεών Κεδίκογλου».
9) Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Καθορίζουμε τις προϋποθέσεις, τα δικαιολογητικά, το χρόνο και τόπο υποβολής τους, τη διαδικασία επιλογής και εγγραφής στα Πανεπιστήμια, στα Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΤΕΙ) και στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικών Επαγγελμάτων, των αθλητών που πληρούν τις προϋποθέσεις των παράγρ. 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17 του άρθρου 34 του Ν. 2725/99 (ΦΕΚ 121 τ.Α΄) όπως αντικαταστάθηκε με την παράγρ. 8 του άρθρου 18 του Ν. 3708/2008 (ΦΕΚ 210 τ.Α΄) και στη συνέχεια τροποποιήθηκε με το άρθρο 38 του Ν. 4115/2013 (ΦΕΚ 24/τ.Α΄/ 30.01.2013), ως ακολούθως:
 
Άρθρο 1
Προϋποθέσεις, δικαιολογητικά, τόπος και χρόνος υποβολής τους
1. Οι αθλητές που πληρούν τις προϋποθέσεις των ανωτέρω διατάξεων και επιθυμούν την εισαγωγή τους σε Σχολή ή Τμήμα ΑΕΙ, ΤΕΙ ή στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικών Επαγγελμάτων υποβάλλουν στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων,
26530 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ) κατά το δεύτερο δεκαήμερο του μήνα Σεπτεμβρίου κάθε έτους, τα παρακάτω δικαιολογητικά:
α) Αίτηση για τη συμμετοχή τους στη διαδικασία εισαγωγής αθλητών.
Ειδικά οι αθλητές που εισάγονται καθ’ υπέρβαση του αριθμού των εισακτέων και χωρίς ποσοτικό περιορισμό σε Σχολή ή Τμήμα των ΑΕΙ ή Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων των ΑΕΙ, ΤΕΙ ή στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικών Επαγγελμάτων, στην αίτησή τους δηλώνουν το Τμήμα ή την Εισαγωγική Κατεύθυνση που επιθυμούν να εισαχθούν.
β) Βεβαίωση της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού για τους αθλητές που έχουν επιτύχει μία τουλάχιστον διάκριση των παραγράφων 8, 9, 10, 11, 12, 14 του άρθρου 34 του Ν. 2725/1999 (ΦΕΚ 121/τ.Α΄/1999), όπως αντικαταστάθηκε με την παράγρ. 8 του άρθρου 18 του Ν. 3708/2008 (ΦΕΚ 210/τ.Α΄/2008) και στη συνέχεια τροποποιήθηκε με το άρθρο 38 του Ν. 4115/2013 (ΦΕΚ 24/τ.Α΄/2013) και εξακολουθεί να ισχύει, από την οποία να προκύπτει ότι ο αθλητής έχει εγγραφεί στον ειδικό πίνακα της παραγρ. 3 του άρθρου 34 του Ν. 2725/1999 (ΦΕΚ 121/τ. Α΄/1999), το αγώνισμα στο οποίο διακρίθηκε, αν αυτό περιλαμβάνεται στο επίσημο πρόγραμμα Ολυμπιακών αγώνων, η κατηγορία και ο χρόνος διάκρισης καθώς και η σειρά προτεραιότητας της διάκρισης.
γ) Επικυρωμένο φωτοαντίγραφο ταυτότητας ή άλλο δημόσιο έγγραφο από το οποίο να προκύπτει η ημερο μηνία γέννησης του υποψηφίου.
δ) Επικυρωμένο φωτοαντίγραφο του τίτλου απόλυσης από το Λύκειο.
ε) Βεβαίωση πρόσβασης Γενικού Λυκείου ή Βεβαίωση βαθμολογίας των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων για τους αποφοίτους Επαγγελματικών Λυκείων.
Οι κάτοχοι ενδοσχολικού απολυτηρίου, που έχουν το δικαίωμα να εισαχθούν χωρίς ποσοτικό περιορισμό καθ’ υπέρβαση του αριθμού των εισακτέων και υπάγονται στην ειδική κατηγορία των ατόμων που πάσχουν από σοβαρές παθήσεις του άρθρου 35 του Ν. 3794/2009 (ΦΕΚ 156/τ.Α΄/2009) όπως ισχύει κάθε φορά, υποβάλλουν ιατρική γνωμάτευση από δημόσιο νοσοκομείο, η οποία φέρει σφραγίδα i)συντονιστή Διευθυντή κλινικής του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) ή ii) από το νόμιμα εκτελούντα χρέη συντονιστή Διευθυντή Κλινικής του ΕΣΥ, ή iii) Διευθυντή Πανεπιστημιακής Κλινικής. Στην εν λόγω γνωμάτευση αναφέρεται επακριβώς η πάθηση με τον αντίστοιχο κωδικό του παραρτήματος της με αριθ. Φ.151/122732/Β6/2010 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 1612/τ.Β΄/2010) όπως ισχύει κάθε φορά και η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του προαναφερόμενου Νόμου. Για τις ασθένειες όπου προβλέπεται συγκεκριμένο ποσοστό αναπηρίας προσκομίζεται επιπλέον και πιστοποιητικό ποσοστού αναπηρίας από τον αρμόδιο φορέα πιστοποίησης αναπηρίας. 
στ) Βεβαίωση της οικείας ομοσπονδίας του αθλητή επικυρωμένη από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, στην οποία θα πιστοποιείται ότι από την ημερομηνία επίτευξης της διάκρισης μέχρι και το έτος άσκησης του σχετικού δικαιώματος ο αθλητής είναι ενεργός.
ε) Υπεύθυνη δήλωση στην οποία θα δηλώνει το έτος κατά το οποίο υπέβαλε για πρώτη φορά αίτηση άσκησης του δικαιώματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκ παίδευση ως αθλητής.
στ) Φωτοαντίγραφο του δελτίου υγειονομικής εξέτασης από τις Επιτροπές Υγειονομικής Εξέτασης και Πρακτικής Δοκιμασίας, για τους υποψήφιους των Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) οι οποίοι έχουν δικαίωμα προσαύξησης των μορίων που πέτυχαν στις Πανελλαδικές εξετάσεις.
 
Άρθρο 2
Διαδικασία επιλογής για την εισαγωγή των αθλητών
1. Η αρμόδια επιτροπή επιλογής αθλητών προβαίνει στον έλεγχο των δικαιολογητικών των υποψηφίων και συντάσσει καταστάσεις με τους αθλητές που έχουν τις προϋποθέσεις για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση όπως αυτές αναφέρονται στις παραγράφους 8,
9, 10, 11, 12 και 14 του άρθρου 34 του Ν. 2725/99 όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 8 του άρθρου 18 του Ν. 3708/2008 (ΦΕΚ 210 τ.Α΄) και στη συνέχεια τροποποιήθηκε με το άρθρο 38 του Ν. 4115/2013 (ΦΕΚ 24 τ.Α΄) και εξακολουθεί να ισχύει.
2. Η επιλογή για την εισαγωγή των αθλητών οι οποίοι δικαιούνται προσαύξηση της βαθμολογίας που πέτυχαν στις Πανελλήνιες εξετάσεις, γίνεται με ηλεκτρονικό τρόπο με βάση τη σειρά προτίμησης στο μηχανογραφικό δελτίο που έχουν υποβάλει ως υποψήφιοι για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση κατά το ίδιο έτος, κατά φθίνουσα σειρά μορίων έως και τη συμπλήρωση του αριθμού θέσεων για κάθε σχολή και μόνο για τις προγενέστερες επιλογές από τη σχολή επιτυχίας με τη γενική σειρά. 
Η επιτροπή επιλογής αθλητών, με βάση την ηλεκτρονική επιλογή καταρτίζει πίνακα εισαγομένων αθλητών στα ΤΕΦΑΑ και λοιπά Τμήματα ή Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης κατά περίπτωση.
3. Οι πίνακες των εισαγομένων αθλητών που καταρτίζονται από την επιτροπή επιλογής αθλητών κυρώνονται από τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων και αντίγραφα αυτών μαζί με τα δικαιολογητικά των εισαγομένων αθλητών διαβιβάζονται στις οικείες σχολές ή
τμήματα εισαγωγής τους. 
 
Άρθρο 3
Εγγραφή εισαγομένων αθλητών
1. Οι αθλητές που εισάγονται σύμφωνα με τις διατάξεις της απόφασης αυτής στις σχολές και τα τμήματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης υποβάλλουν στη σχολή ή στο τμήμα εισαγωγής τους μέσα στην προθεσμία που καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και
Θρησκευμάτων, τα εξής δικαιολογητικά: 
α. Αίτηση εγγραφής.
β. Τίτλο απόλυσης ή κυρωμένο αντίγραφο ή φωτοαντίγραφο του τίτλου αυτού.
γ. Υπεύθυνη δήλωση στην οποία θα δηλώνουν ότι δεν είναι εγγεγραμμένοι σε άλλη σχολή ή τμήμα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Ελλάδας.
δ. ΄Εξι (6) φωτογραφίες τύπου αστυνομικής ταυτότητας.
2. Ο εισαγόμενος κατά την προσέλευσή του για εγγραφή πρέπει να έχει μαζί του την αστυνομική του ταυτότητα ή άλλο δημόσιο έγγραφο, από το οποίο αποδεικνύονται τα ονομαστικά του στοιχεία.
 
Άρθρο 4
Μεταβατικές διατάξεις
Διατηρείται σε ισχύ η με αριθμ. Φ.252.25/Β6/2000 (ΦΕΚ473/τ.Β΄/2000) υπουργική απόφαση για τις διακρίσεις σε ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ) 26531 Ολυμπιακούς, Παγκόσμιους και Πανευρωπαϊκούς αγώνες που κατακτήθηκαν έως 07/10/2008, με την προϋπόθεση ότι ο αθλητής ήταν ανήλικος κατά το χρόνο κτήσης της διάκρισης και δεν έχει συμπληρώσει το 22ο έτος της ηλικίας του το έτος άσκησης του δικαιώματος.
 
Άρθρο 5
Καταργούμενες διατάξεις
Από την έκδοση της παρούσας καταργείται η με αριθμ. Φ.151/27462/Β6/2009 (ΦΕΚ 642/τ.Β΄/2009) υπουργική απόφαση.
 
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα τηςΚυβερνήσεως.
Μαρούσι, 25 Ιουλίου 2013
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ


O Θωμάς και τα προβλήματα της εκπαίδευσης

Όταν ήμουν μικρός είχα έναν καλό φίλο και συμμαθητή, τον Θωμά. Ο Θωμάς ζωγράφιζε πραγματικά υπέροχες αγιογραφίες και είχε ήδη τους πρώτους του πελάτες από το δημοτικό.
Προ διετίας, κοινή μας φίλη συνάντησε τον Θωμά. Εκείνος είχε μόλις τελειώσει την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ), είχε ανοίξει ένα μικρό ατελιέ και σύντομα θα ξεκινούσε δουλειά σαν καθηγητής καλλιτεχνικών.
Ο Θωμάς ρώτησε τη φίλη μας για εμένα. Εκείνη τον ενημέρωσε πως ζω στο εξωτερικό και προσφέρθηκε να του δώσει το email μου, οπότε ο Θωμάς απάντησε ότι έχει έναν φίλο που γνωρίζει πώς να στείλει email.
Εντάξει. Πάμε πάλι. Ο Θωμάς, στα 27 του (προ διετίας), τελειώνει ανωτάτη σχολή και δεν γνωρίζει καν πώς να στείλει email. Προφανώς ο Θωμάς θα είχε επίσης δυσκολία να πλοηγηθεί στο διαδίκτυο. Που σημαίνει πως κατά τη διάρκεια των σπουδών του δεν είδε τις περιοδικές εκθέσεις του TATE ή του Hermitage. Δεν διάβασε τα κείμενα επιμελητών σύγχρονης τέχνης, ούτε διάβασε κριτικές των εκθέσεών τους. Δεν είδε τα έργα του Ceasar, της Grosse ή του Kelly, ούτε σκέφτηκε γύρω από αυτά. Δεν διάβασε τα άρθρα του Createquity, του On_curating ή έστω τη στήλη τεχνών του Guardian. Δεν έμαθε νέα παραδείγματα για εκπαιδευτικές δραστηριότητες τέχνης που προωθούν τη συνεργασία και την κριτική σκέψη, ούτε βέβαια παρακολούθησε τα σπουδαία online μαθήματα του MOMA για την εκπαίδευση και τη «Σωκρατική» μέθοδο.
Ο Θωμάς αποφοίτησε τη δεύτερη δεκαετία του εικοστού πρώτου αιώνα, από ανώτατη σχολή και δεν ξέρει πώς να στείλει email.
Και ο Θωμάς είναι καθηγητής.
Το πρόβλημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μεταστατεί στις προηγούμενες βαθμίδες.
Ο Θωμάς μάλλον δεν θα συνδέσει την εκπαιδευτική δραστηριότητα με τα εξωσχολικά ενδιαφέροντα των μαθητών του, μιλώντας τους για την αισθητική των τρισδιάστατων περιβαλλόντων που έχουν τα παιχνίδια που εκείνοι παίζουν.
Ο Θωμάς δεν θα διδάξει στις μαθήτριές του arduino, χρησιμοποιώντας την τέχνη ως δρόμο εξοικείωσης με την τεχνολογία. Ούτε θα τους δείξει διαδραστικά μέσα και την τεχνολογία αιχμής στις παραστατικές τέχνες.
Δεν θα συνεργαστεί με την καθηγήτρια Βιολογίας δείχνοντας στα παιδιά πώς να δημιουργούν γραμματοσειρές με καλλιέργειες βακτηρίων όπως κάνουν συνάδελφοί του στο εξωτερικό, ούτε θα δείξει στις μαθήτριές του video (πόσο μάλλον πράξη) για νέες μεθόδους κατασκευής (printing, milling, lasercutting).
Υπάρχει και χειρότερο.
Οι μαθητές του Θωμά φοιτούν σε ένα σχολείο με παρωχημένα τεχνικά μέσα και παρωχημένο περιεχόμενο που ελάχιστα συνδέεται με την τωρινή ή μετέπειτα ζωή ή σταδιοδρομία τους. Φοιτούν σε σχολείο με ανύπαρκτη σύνδεση ανάμεσα σε διαφορετικά πεδία γνώσης. Οι μαθήτριες στην Ελλάδα του 21ου αιώνα απολαμβάνουν μεθόδων διδασκαλίας που συνήθως περιορίζονται στην παράδοση, αντί να μαθαίνουν και μέσα από την εξερεύνηση, τον πειραματισμό, την κατασκευή, την αυτόνομη έρευνα ή από εξωσχολικούς ειδικούς.
Όλα αυτά αφενός ελαττώνουν την εκτίμηση των μαθητών για τον θεσμό του σχολείου και τους κάνουν περισσότερο αδιάφορους. Αφετέρου, εάν δούμε το θέμα συστημικά, οι υψηλές προσδοκίες των μαθητών για το τι πρέπει και μπορεί να τους προσφέρει η σχολική εκπαίδευση, θα ωθούσαν το σχολείο στο να εκσυγχρονίσει τις ικανότητες και τις δεξιότητες του προσωπικού του, τα τεχνικά τους μέσα, τις μεθόδους μάθησης. Αυτές οι προσδοκίες όμως δεν υπάρχουν.
Ο Θωμάς -ένας υπέροχος άνθρωπος και καταπληκτικός αγιογράφος- θα συνδιαμορφώσει πολλές γενιές νέων ανθρώπων. Δυστυχώς.
*Ο Γιώργος Παπαδάκης είναι ερευνητής των οικονομικών του πολιτισμού. Γράφει στο μπλογκ του και στοtwitter.