Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Ιουλίου 12, 2015

Προτεινόμενο διαγώνισμα στα Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου: Πλάτωνα Πρωταγόρας - Αδίδακτο κείμενο

Επιμέλεια θεμάτων: Σόνια Σιούτη Α. Διδαγμένο κείμενο Κείμενο από μετάφραση : απόσπασμα από την Ενότητα 1η  ( 318E-320C) «Το μάθημα [το οποίο διδάσκω] είναι η  εὐβουλία , η σωστή σκέψη και λήψη αποφάσεων τόσο για τα θέματα που αφορούν τα  οἰκεῖα , την ιδιωτική ζωή, πώς δηλαδή να διευθετεί κανείς με τον καλύτερο τρόπο τα ζητήματα του  οἴκου  του, όσο και για τα θέματα που αφορούν την πόλη, ώστε να είναι κανείς όσο γίνεται πιο ικανός να πράξει και να μιλήσει για τα πολιτικά θέματα». «Άραγε», είπα εγώ [δηλ. ο Σωκράτης, που αφηγείται τη συζήτησή του με τον Πρωταγόρα σε τρίτο φίλο του], «παρακολουθώ σωστά τα λεγόμενά σου; Γιατί απ' ό,τι καταλαβαίνω, μιλάς για την πολιτική τέχνη και εννοείς πως αναλαμβάνεις να κάνεις τους άνδρες αγαθούς πολίτες». «Αυτό ακριβώς, Σωκράτη», είπε, «είναι το μάθημα που ισχυρίζομαι πως διδάσκω». «Μάλιστα, ωραία τέχνη κατέχεις λοιπόν, αν βέβαια την κατέχεις πραγματικά», είπα εγώ. «Εγώ πάντως, θα σου πω αυτό που σκέφτομαι. ...

Πλάτωνα Πρωταγόρας, Ενότητα 2η

Ενότητα 2 η        Ύπαρξη θεών και ανυπαρξία θνητών ειδών : θεοὶ μὲν ἦσαν, θνητά δὲ γένη οὐκ ἦν.       Η αρχή της δημιουργίας των θνητών ειδών από τους θεούς : τυποῦσιν αὐτὰ θεοὶ γῆς ἔνδον ἐκ γῆς καὶ πυρὸς μείξαντες καὶ τῶν ὅσα πυρὶ καὶ γῇ κεράννυται.      Η εντολή των θεών για την κατανομή ιδιοτήτων στα ζώα και η αντιστροφή των ρόλων του Προμηθέα και του Επιμηθέα : προσέταξαν Προμηθεῖ καὶ ᾿Επιμηθεῖ κοσμῆσαί τε καὶ νεῖμαι δυνάμεις…καὶ οὕτω πείσας νέμει.       Η κατανομή των ιδιοτήτων από τον Επιμηθέα στα ζώα με στόχο :        την προφύλαξή τους από άλλα ζώα : Νέμων δὲ τοῖς μὲν ἰσχὺν…μή τι γένος ἀϊστωθείη.        την προφύλαξή τους από τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες : ἐπειδὴ δὲ αὐτοῖς ἀλληλοφθοριῶν…δὲρμασιν στερεοῖς καὶ ἀναίμοις   την εξασφάλιση τροφής : Τοὐντεῦθεν τροφὰς ἄλλοις ἄλλας ἐξεπόριζεν…ζῴων ἄλλων βοράν.        την ισορροπία στη φ...

Πλάτωνα Πρωταγόρας, Ενότητα 1η

Ενότητα 1η Το αντικείμενο της διδασκαλίας του Πρωταγόρα : Το μάθημα [το οποίο διδάσκω] είναι η εὐβουλία…ισχυρίζομαι πως διδάσκω. Η θέση του Σωκράτη : "Εγώ πάντως, θα σου πω αυτό που σκέφτομαι. Γιατί εγώ δεν θεωρούσα, Πρωταγόρα, πως αυτό είναι κάτι που διδάσκεται.   Τα επιχειρήματα του Σωκράτη : πρώτο επιχείρημα : οι Αθηναίοι δεν πιστεύουν ότι η πολιτική αρετή διδάσκεται: Εγώ λοιπόν θεωρώ…είναι προφανές πως δεν θεωρούν ότι το πράγμα αυτό είναι κάτι που διδάσκεται. δεύτερο επιχείρημα : οι πιο σοφοί και άριστοι πολίτες δεν μπορούν να μεταδώσουν την αρετή στα παιδιά τους: Αυτή τη στάση φυσικά δεν την έχει μόνο η συνέλευση της πόλης μας, αλλά και στο ιδιωτικό επίπεδο …δεν θεωρώ πως η αρετή είναι διδακτή. Οι μέθοδοι με τις οποίες θα αξιοποιήσει ο Πρωταγόρας προκειμένου να απαντήσει στον Σωκράτη : μύθος – διάλεξις: Αλλά, τι προτιμάς από τα δύο;… να σας πω έναν μύθο. ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ 1....